Online winkelen in de EU: grote regionale verschillen


Key takeaways

  • In de meeste EU-regio’s kocht een meerderheid van de personen tussen 16 en 74 jaar online goederen of diensten in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek.
  • Tsjechië, Denemarken, Ierland, Frankrijk (met uitzondering van de ultraperifere regio’s) en andere regio’s overtroffen het EU-gemiddelde van 58,1 procent voor e-commerce adoptie.
  • Bulgarije, Griekenland, Italië, Litouwen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Kroatië, Cyprus en Letland bleven onder deze benchmark.

De mate waarin online winkelen voorkomt varieert aanzienlijk tussen de EU-regio’s in 2023. Een meerderheid van de personen tussen 16 en 74 jaar gaf aan online goederen of diensten te hebben gekocht in de drie maanden voorafgaand aan de enquête. Met name Tsjechië, Denemarken, Ierland, Frankrijk (met uitzondering van de ultraperifere regio’s), Nederland, Slowakije, Finland, Zweden, Estland, Luxemburg en Malta overschreden allemaal het EU-gemiddelde van 58,1 procent. Daarentegen vielen Bulgarije, Griekenland, Italië, Litouwen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Kroatië, Cyprus en Letland onder deze benchmark, zo meldt Eurostat.

Regionale variatie in e-commerce adoptie

Nederland vertoonde een hoge concentratie van regio’s met een sterke e-commerce adoptie, met 11 gebieden waar ten minste 80 procent van de bevolking tussen 16 en 74 jaar online aankopen deed voor persoonlijk gebruik. Zweden volgde met vier van zulke regio’s, terwijl Denemarken er drie bijdroeg. Ierland en Tsjechië hadden elk twee regio’s die deze drempel overschreden. De top drie regio’s met de hoogste percentages online shoppers bevonden zich allemaal in Nederland: Utrecht (87,8 procent), Noord-Holland (86,4 procent) en Overijssel (85,9 procent).

Bepaalde regio’s blijven achter

Aan de andere kant van het spectrum waren er 20 EU-regio’s waar minder dan 35 procent van de bevolking aan online winkelen deed. Roemenië telde zes van dergelijke regio’s, gevolgd door vijf in Italië en Bulgarije. Frankrijk leverde drie ultraperifere regio’s, terwijl Polen één regio in deze categorie had.

Extreme gevallen

De ongelijkheid wordt verder benadrukt door het feit dat in slechts twee EU-regio’s minder dan 20 procent van de bevolking e-commerce gebruikt: Yugoiztochen in Bulgarije (19,8 procent) en Guadeloupe in Frankrijk (18,7 procent).

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.