Key takeaways
- De Amerikaanse FTC onderzoekt het abonnementenprogramma van Uber, Uber One.
- Het onderzoek richt zich op de inschrijvings- en annuleringsprocedures voor de dienst.
- Bedrijven zijn verplicht om inschrijvingen en annuleringen van abonnementen even eenvoudig te maken.
Taxibedrijf Uber wordt momenteel onderzocht door de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) door kritiek op het abonnementenprogramma Uber One. De FTC onderzoekt specifiek de inschrijvings- en annuleringsprocedures voor die dienst, die wereldwijd meer dan 25 miljoen abonnees heeft.
Achtergrond bij het onderzoek
De FTC heeft nog geen commentaar gegeven op het onderzoek, maar Uber houdt vol dat het volledig meewerkt. Een woordvoerder van Uber verklaarde dat hun opzeggingsproces voldoet aan zowel wettelijke eisen als ethische normen, en benadrukte dat leden hun abonnement eenvoudig via de app kunnen opzeggen, vaak in minder dan 20 seconden. Uber heeft naar verluidt gereageerd met een tegenbod op het schikkingsvoorstel van de FTC.
Regelgeving
Dit onderzoek volgt op soortgelijke acties van de FTC tegen techgiganten zoals Adobe en Apple, met betrekking tot het annuleringsbeleid dat te ingewikkeld werd geacht. Deze bedrijven hebben de claims echter betwist.
Als reactie op de bezorgdheid over abonnementsvallen heeft de FTC onlangs een ‘click to cancel’-regel ingevoerd, bedoeld om het beëindigen van abonnementen te vereenvoudigen. Deze nieuwe regelgeving, die op verzet stuitte van sommige bedrijfsgroepen, schrijft voor dat bedrijven het afsluiten en opzeggen van abonnementen even eenvoudig moeten maken.
Globale reactie
Het Verenigd Koninkrijk heeft in mei ook wetgeving geïntroduceerd om vergelijkbare problemen aan te pakken. De Digital Markets, Competition and Consumers Act 2024 verplicht bedrijven om consumenten vooraf duidelijke informatie te geven voordat ze een abonnementsovereenkomst aangaan. De wet verplicht verkopers om klanten eraan te herinneren wanneer gratis of goedkope proefabonnementen aflopen en zorgt ervoor dat abonnees hun contract eenvoudig kunnen beëindigen.
Uber One breidt uit naar India
Terwijl Uber onder vuur ligt in de VS, heeft het bedrijf zijn Uber One-abonnementsmodel recentelijk uitgerold in India. Dit abonnementsprogramma biedt Indiase gebruikers kortingen en exclusieve voordelen voor ritten en leveringen. In India kunnen klanten kiezen uit drie abonnementsopties: maandelijks, per kwartaal of jaarlijks. Ondanks de controverse in de VS blijft Uber zich richten op het uitbreiden van zijn diensten, onder meer in India, waar het bedrijf hoopt te profiteren van de grote en snelgroeiende markt voor taxidiensten op aanvraag.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!