Amerikaanse kiezer ziet op verkiezingsdag op YouTube enkel Trump-reclame

In de directe aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen zullen YouTube-surfers in de Verenigde Staten enkel geconfronteerd worden met advertenties van één man. President Donald Trump heeft er alle reclameruimte opgekocht.

Het is persagentschap Bloomberg dat de deal tussen het campagneteam van Trump en videoplatform YouTube aan het licht brengt. Om in de dagen voor de verkiezingsdag alle mogelijke advertenties in te vullen, telt Trump mogelijk tot meer dan 1 miljoen dollar (927.000 euro) per dag neer. Al werden er uiteraard geen financiële details vrijgegeven.

Dat de Amerikanen op 3 november enkel Trump zullen zien prijken op YouTube, is geen onverstandige beslissing van de Amerikaanse president. Uit onderzoek van de Amerikaanse denktank Pew Research Center blijkt bijvoorbeeld dat driekwart van de Amerikaanse volwassenen YouTube gebruikt, wat het bereik van Facebook zelfs overstijgt.

YouTube noch het campagneteam van Donald Trump wenste te reageren.

Facebook lievelingsplatform

Het manoeuvre toont ook aan dat Trump de mogelijkheden van digitale reclame stevig omhelst. Met zijn budget van 500 miljoen dollar kan hij zijn Democratische rivalen overvleugelen. Er is echter één belangrijke uitzondering: Michael Bloomberg. De oud-burgemeester van New York gaf al 36,9 miljoen dollar uit aan advertenties op Google en wil nog 100 miljoen dollar uitgeven aan anti-Trump-reclame. Daartoe richtte hij al een geheim bedrijf op.

Volgens marktonderzoeksbureau EMarketer zal er tijdens deze verkiezingscampagne in totaal zo’n 1,34 miljard dollar aan online politieke reclame besteed worden. Dat is het dubbele van de vorige campagne in 2016. Facebook blijft het favoriete platform voor politieke advertenties, vanwege het losse beleid. Politici mogen namelijk beweren wat ze willen in hun reclame, zonder tussenkomst van de internetgigant. Google laat bijvoorbeeld niet toe dat kandidaten leugens verspreiden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.