Geautomatiseerd vrachtvervoer: Japanse oplossing voor chauffeurstekort


Key takeaways

  • De autostroomweg is bedoeld om de vrachtproblemen in Japan aan te pakken door de aanleg van een geautomatiseerde transportband tussen Tokio en Osaka.
  • Dit innovatieve systeem probeert het tekort aan vrachtwagenchauffeurs op te lossen en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen. De testruns zijn gepland voor 2027 of begin 2028.
  • Vergelijkbare projecten worden wereldwijd onderzocht, onder andere in Zwitserland en Groot-Brittannië, met ondergrondse paden en goedkope lineaire motoren.

Japan wil de toenemende uitdagingen op het gebied van vrachtvervoer aanpakken door een geautomatiseerde “transportbandweg” aan te leggen die Tokio en Osaka met elkaar verbindt. Dit innovatieve systeem, een driebaanscorridor met de naam “auto flow road”, is bedoeld om het groeiende tekort aan vrachtwagenchauffeurs op te vangen en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen.

Dit initiatief, dat naar verwachting in 2027 of begin 2028 van start zal gaan met testritten en naar verwachting halverwege de jaren 2030 volledig operationeel zal zijn, bestaat uit het vervoeren van vracht in grote verrijdbare kisten langs speciale wegen. Deze geautomatiseerde dozen zullen naadloos worden geïntegreerd in luchthavens, spoorwegen en havens, waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde laadsystemen die worden aangedreven door vorkheftrucks. Hoewel het exacte financieringsbedrag nog niet bekend is, wordt het beschouwd als een cruciale stap in het aanpakken van de escalerende leveringsbehoeften van Japan.

Het wereldwijde bereik van het Auto Flow Road Concept

Het Auto Flow Road-concept lijkt te zijn afgestemd op de kenmerken van Japan, maar heeft wereldwijd de aandacht getrokken. Soortgelijke projecten worden onderzocht in Zwitserland, met een ondergronds pad, en Groot-Brittannië, waar goedkope lineaire motoren worden gebruikt voor volledig geautomatiseerde systemen.

De Japanse vrachtwagenindustrie kampt met een ernstige crisis door een tekort aan arbeidskrachten dat nog verergerd wordt door recente regelgeving die de overuren van chauffeurs beperkt. Deze maatregelen, geïmplementeerd om de werkomstandigheden en veiligheid te verbeteren, hebben bijgedragen aan een verwachte afname van 34 procent in transportcapaciteit tegen 2030. De toename van online winkelen tijdens de pandemie heeft de vraag naar leveringen nog verder vergroot, wat de urgentie benadrukt van het implementeren van innovatieve oplossingen zoals de auto flow road.

Logistieke uitdagingen aanpakken

Hoewel dit systeem een revolutie belooft teweeg te brengen in het vrachtvervoer, zijn voor leveringen op de laatste kilometers naar woonwijken nog steeds menselijke chauffeurs nodig, hoewel vooruitgang in de bestuurderloze technologie dit aspect uiteindelijk zou kunnen veranderen. De auto flow road biedt een overtuigende oplossing voor de veelzijdige transportuitdagingen van Japan en kan een precedent scheppen voor andere landen die met soortgelijke problemen worstelen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.