Europese luchtvaartmaatschappijen hebben opnieuw een moeilijk kwartaal door stijgende kosten


Key takeaways

  • Lufthansa en Air France-KLM verwachten opnieuw een moeilijk kwartaal door de kostendruk en beperkte beschikbaarheid van vliegtuigen.
  • Luchtvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met stijgende onderhoudskosten, ongunstige weersomstandigheden, beperkingen van de luchtverkeersleiding en verstoringen in het Midden-Oosten.
  • Vertragingen in leveringen van Boeing en Airbus dwingen luchtvaartmaatschappijen om oudere vliegtuigmodellen te gebruiken, wat leidt tot hogere onderhoudskosten en kortere vluchtschema’s.

Grote Europese luchtvaartmaatschappijen, waaronder Lufthansa en Air France-KLM, verwachten opnieuw een moeilijk kwartaal, gekenmerkt door aanhoudende kostendruk en beperkte beschikbaarheid van vliegtuigen. Ondanks een stabiele vraag blijven luchtvaartmaatschappijen worstelen met stijgende onderhoudskosten, ongunstige weersomstandigheden, beperkingen van de luchtverkeersleiding en verstoringen in het Midden-Oosten, meldt Reuters.

Deze problemen worden nog verergerd door een aanzienlijke achterstand in de levering van nieuwe vliegtuigen door zowel Boeing als Airbus. Deze achterstand dwingt luchtvaartmaatschappijen om oudere vliegtuigmodellen te gebruiken die hogere onderhoudskosten met zich meebrengen, meer vliegtuigbrandstof verbruiken en kortere vluchtschema’s nodig hebben. Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, benadrukte deze bezorgdheid door te verklaren dat de luchtvaartmaatschappij nu een vertraging van vijf jaar verwacht bij het ontvangen van haar Boeing 777X-leveringen, waardoor deze worden uitgesteld tot 2026.

Uitdagende tijden in het verschiet

Lufthansa zal naar verwachting een operationele winst over het derde kwartaal bekendmaken van 1,3 miljard euro, een daling van 9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en een marge van 12,1 procent. De luchtvaartmaatschappij heeft naar verluidt te kampen met verliezen tot 506.000 euro per vlucht op haar route Frankfurt-Beijing, vanwege het gebruik van oudere vliegtuigen met een beperkte passagiersbezetting. Daarnaast worstelt Lufthansa met concurrerende prijzen van Chinese luchtvaartmaatschappijen die nog steeds via het Russische luchtruim vliegen.

British Airways, onderdeel van IAG, heeft plannen aangekondigd om extra langeafstandsvluchten te annuleren vanwege vertragingen bij de levering van motoren door Rolls-Royce. Air France-KLM zal naar verwachting ook te maken krijgen met een daling van de inkomsten in het derde kwartaal, als gevolg van lagere ticketboekingen in verband met de Olympische Spelen in Parijs.

Airlines worstelen met stijgende kosten

Deze uitdagingen hebben bijgedragen aan een neerwaartse trend in de aandelenkoersen van luchtvaartmaatschappijen in de afgelopen zes maanden, hoewel er de afgelopen maand een licht herstel is geweest. Beleggers blijven zich zorgen maken over de algemene gezondheid van de sector. IAG is de enige maatschappij waarvan de aandelenkoers aanzienlijk is gestegen, met meer dan 20 procent in de afgelopen zes maanden. Deze groei is te danken aan haar aanhoudende dominantie op de Noord-Atlantische markt en minder vertragingen bij leveringen.

Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben aangegeven dat er moeilijkere tijden in het verschiet kunnen liggen. Verwacht wordt dat de leveringsvertragingen in 2026 zullen toenemen omdat de huidige verstoringen in de toeleveringsketen de productie van nieuwe vliegtuigen zullen beïnvloeden. Analisten suggereren echter dat met minder beschikbare stoelen als gevolg van capaciteitsbeperkingen, luchtvaartmaatschappijen mogelijk hogere tarieven kunnen vragen als de vraag robuust blijft, wat momenteel wordt verwacht.

Een potentieel keerpunt

Deze verwachte dynamiek is niet uitgekomen. Neil Glynn, managing director bij AIR Control Tower, merkt op dat ondanks de verminderde capaciteit als gevolg van vertragingen bij leveringen en een robuuste vraagomgeving, de meeste luchtvaartmaatschappijen in Europa en Noord-Amerika teleurstellende resultaten boeken.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen volgend jaar ook financieel profiteren van lagere vliegtuigbrandstofprijzen als ze hun hedgingposities afbouwen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.