Onbenutte kansen voor cruiseschepen: alcoholmerken ontdekken nieuwe markten


Key takeaways

  • De wereldwijde cruisesector maakt een aanzienlijke groei door en zal in 2033 naar verwachting 22,6 miljard dollar bedragen.
  • Alcoholische drankenmerken onderzoeken actief de mogelijkheden op cruiseschepen om hun klantenbestand uit te breiden en hun verkoop te verhogen.
  • Cruisepassagiers vertonen vaak kenmerken die overeenkomen met het ideale klantenprofiel voor drankenproducenten: het zijn welvarende, avontuurlijke mensen die op zoek zijn naar nieuwe ervaringen en die graag meer te weten komen over premiummerken en hun herkomst.

Verschillende merken van alcoholische dranken zijn actief op zoek naar mogelijkheden op cruiseschepen om hun klantenbestand uit te breiden en hun verkoop te verhogen. Deze trend, die wordt benadrukt door vertegenwoordigers van verschillende drankcategorieën, is bedoeld om een breder scala aan producten te introduceren op een relatief onontgonnen markt – passagiers aan boord van cruiseschepen.

De wereldwijde cruise-industrie maakt een aanzienlijke groei door, waardoor het een steeds lucratievere en gewilde sector wordt voor bedrijven. De waarde van de sector wordt momenteel geschat op 7,4 miljard dollar in 2023 en zal naar verwachting 22,6 miljard dollar bedragen in 2033, met een geannualiseerd groeipercentage van 11,8 procent, volgens een onderzoek van Spherical Insights and Consulting

De belangrijkste spelers in de cruise-industrie

Halewood International, bijvoorbeeld, toont zijn volledige portfolio op de TFWA World Exhibition & Conference in Cannes deze week. Hoewel ze hun ginmerk Whitley Neill en gekruide rummerk Dead Man’s Fingers benadrukken als belangrijke spelers in de wereldwijde reisretail, benadrukt hun commercieel directeur Eamon Prunty dat reisretail momenteel goed is voor 70-75 procent van hun activiteiten en nieuwe markten voor hen opent, waaronder samenwerkingen met retailers in heel Europa en partnerschappen met cruisemaatschappijen via Harding Retail.

Ian Macleod, een ander gedistilleerdbedrijf, deelt een vergelijkbare focus op de cruisesector. Sarah Halley, hun marketing en business development manager, wijst op het aanzienlijke potentieel in zowel food & beverage operations als retail aan boord van cruiseschepen. Ze ziet een mogelijkheid om luxeproducten te introduceren en exclusieve evenementen te organiseren, waarbij gebruik wordt gemaakt van de langere verblijftijd van passagiers.

Samenwerkingsverbanden

Heineken, een vooraanstaande biergigant, heeft ook de waarde ingezien van samenwerking met cruisemaatschappijen zoals Royal Caribbean. Niek Vonk, hun wereldwijde duty free manager, benadrukt hun toewijding om in contact te komen met consumenten via verschillende kanalen, waaronder cruises en veerboten, door hun producten te laten zien en nauw samen te werken met toegewijde teams om sterke klantrelaties op te bouwen.

De aantrekkingskracht van cruiseschepen komt voort uit verschillende factoren. Het gefragmenteerde medialandschap heeft de aandacht van de consument afgeleid van traditionele reclamemethoden, waardoor het geboeide publiek aan boord van cruises zeer aantrekkelijk is voor merken die op zoek zijn naar nieuwe wegen om hun doelmarkt te bereiken. Bovendien vertonen cruisepassagiers vaak kenmerken die overeenkomen met het ideale klantenprofiel voor drankenproducenten: het zijn welvarende, avontuurlijke mensen die op zoek zijn naar nieuwe ervaringen en die graag meer te weten komen over premiummerken en hun herkomst.

Kansen en demografie

Deze unieke demografie biedt drankmerken een belangrijke kans om in contact te komen met veeleisende consumenten in een omgeving waar traditionele reclamekanalen minder invloed hebben.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.