Luchtvaartindustrie slaat alarm: passagiersplafond luchthaven Dublin weegt op de economie


Key takeaways

  • Het passagiersplafond op Dublin Airport wordt dit jaar naar verwachting met één miljoen passagiers overschreden.
  • Overschrijding van het plafond kan leiden tot een overeenkomstige capaciteitsvermindering in 2025.
  • Er is een aanvraag ingediend om het plafond te verhogen, maar het proces zal naar verwachting enkele jaren in beslag nemen.

Een passagiersplafond op Dublin Airport baart Ierse directieleden van luchtvaartmaatschappijen en luchthavenfunctionarissen zorgen. Het plafond, dat werd vastgesteld op 32 miljoen passagiers toen in 2007 een tweede terminal werd goedgekeurd om de congestie op de lokale wegen te verminderen, zal dit jaar naar verwachting met een miljoen worden overschreden, ondanks de inspanningen om het aantal passagiers te verminderen.

Luchtvaartmaatschappijen vrezen dat het overschrijden van de limiet kan leiden tot een overeenkomstige vermindering van de capaciteit in 2025. Er is een aanvraag ingediend om het plafond te verhogen naar 40 miljoen, maar het proces zal naar verwachting enkele jaren in beslag nemen. Dit heeft industrieleiders ertoe aangezet om de regering te vragen om in te grijpen. De regering houdt echter vol dat ze niet bevoegd is om het planningsproces te beïnvloeden.

De zorgen van de luchtvaartindustrie

Michael O’Leary, CEO van Ryanair, uitte zijn frustratie door te stellen dat de oorspronkelijke redenen voor de limiet niet langer relevant zijn en drong aan op snelle actie om te voorkomen dat de reputatie van Ierland schade zou oplopen. Volgens hem is de huidige situatie verwant aan Brexit maar dan intern toegepast, waardoor het economisch potentieel van Ierland wordt belemmerd. Conor McCarthy, oprichter van Emerald Airlines, sloot zich aan bij deze bezorgdheid en benadrukte het risico voor de routes van zijn luchtvaartmaatschappij en de gemiste kans om een nieuwe landingsbaan te gebruiken als gevolg van het plafond.

Ingrijpen van de overheid

Hij benadrukte de behoefte aan overheidsingrijpen, stelde uitzonderingen voor transferpassagiers voor en pleitte ervoor dat Dublin Airport een levensvatbaar alternatief wordt voor London Heathrow. Aer Lingus, onderdeel van de International Airlines Group, heeft ook zijn zorgen geuit over de economische gevolgen van het plafond, vooral omdat ze Dublin promoten als een transatlantische hub.

Druk verhogen

Kenny Jacobs, CEO van Dublin Airport Authority, erkende de toenemende druk op de luchthaven als gevolg van het plafond en waarschuwde voor verdere uitdagingen in de komende maanden. Ryanair drong er bij de regering op aan om meer slots toe te wijzen en wees erop dat Dublin verkeer verliest aan andere Europese steden.

Politieke reactie

De kwestie is politiek beladen geworden, met Eamonn Ryan, minister van Milieu en Transport, die ervoor pleitte dat de Dublin Airport Authority zich zou houden aan het bestaande plafond. O’Leary bekritiseerde de coalitiepartij van de regering voor haar passiviteit en beschuldigde hen ervan prioriteit te geven aan milieuoverwegingen boven economische groei in de luchtvaartsector.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.