Key takeaways
- Een Nederlands reclamebureau heeft geoordeeld dat de duurzaamheidsclaims van MSC Cruises niet voldoen aan acceptabele standaarden.
- Het bedrijf werd bekritiseerd voor het misleiden van consumenten over hun milieupraktijken, waaronder het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG).
- Milieugroeperingen beweren dat slogans als “#SavetheSea” een misleidend beeld geven van de impact van cruises op het milieu.
Uitspraak tegen MSC Cruises
Een Nederlandse reclameregistratiecommissie heeft geoordeeld dat de duurzaamheidsclaims van MSC Cruises, waaronder een doelstelling van “netto nul in 2050”, niet voldoen aan acceptabele standaarden. Deze uitspraak is een van de eerste keren dat een cruiseoperator consequenties ondervindt van vermeende greenwashing.
Reactie van MSC Cruises
MSC Cruises, een Zwitsers-Italiaans privébedrijf en een van de grootste cruiseoperators ter wereld, heeft op de uitspraak gereageerd door te verklaren dat ze bepaalde aspecten van de beslissing verwelkomen en dat ze de meeste aanbevolen wijzigingen al hebben doorgevoerd.
De beslissing van de SRC
De Stichting Reclame Code (SRC), de Nederlandse reclamecommissie die verantwoordelijk is voor de uitspraak, benadrukte dat greenwashing inhoudt dat consumenten worden misleid over de milieupraktijken van een bedrijf. Hoewel de bevindingen geen sancties met zich meebrengen, behalve de aanbeveling om de betwiste claims te staken, betekenen ze een belangrijke stap in de aanpak van misleidende marketing rondom duurzaamheid.
Milieugroeperingen reageren
Milieugroeperingen, aangevoerd door Fossil Free Nederland die de klacht tegen MSC Cruises indiende, stellen dat slogans als “#SavetheSea” en “zeilen naar de toekomst op een verantwoorde manier” een misleidend beeld creëren van de impact van cruises op het milieu. Ze beweren dat deze boodschappen toeristen in staat stellen om het gebruik van een dienst die sterk afhankelijk is van fossiele brandstoffen te rechtvaardigen, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
De verdediging vanMSC Cruises
De beslissing van de SRC legde vooral de nadruk op de reclame van MSC Cruises over het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) in sommige van hun schepen. Hoewel de raad erkende dat LNG minder kooldioxide uitstoot in vergelijking met alternatieven zoals zware stookolie of scheepsdiesel, bekritiseerde de raad MSC voor het niet in overweging nemen van de bredere milieu-implicaties van LNG en voor het onjuist afschilderen als “een van de schoonste” brandstoffen.
Conclusie
MSC Cruises beweert dat de uitspraak van de SRC het gebruik van LNG in advertenties niet volledig verbiedt en bevestigt haar voortdurende inzet voor haar milieustrategie, die het gebruik van fossiel LNG als een overgangsbrandstof naast hernieuwbare brandstoffen omvat. Het bedrijf benadrukte ook haar doel om nul emissies te bereiken in 2050, of “de niet al te verre toekomst”, als een belangrijke doelstelling.
Reactie van Fossielvrij Nederland
Fossil Free Nederland, dat in maart al een juridische overwinning behaalde tegen luchtvaartmaatschappij KLM op soortgelijke gronden, verwelkomde het besluit van de SRC als een belangrijke mijlpaal en een verdere bevestiging van hun standpunt tegen greenwashing.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!