Een blikje Bacardi-Cola?


Key takeaways

  • Coca-Cola is een samenwerking aangegaan met Bacardi Limited voor de lancering van een voorgemengde cocktail van rum en cola.
  • De kant-en-klare drank zal in eerste instantie verkrijgbaar zijn in Mexico en bepaalde Europese markten, met een mogelijke lancering in de VS later in 2025.
  • De categorie cocktails in blik maakt een snelle groei door en genereerde vorig jaar 2,8 miljard dollar (2,5 miljard euro) aan inkomsten in de VS.

Coca-Cola heeft samen met Bacardi Limited een nieuwe voorgemengde rum-cocktail gelanceerd. Dit is hun nieuwste stap in de snelgroeiende markt van cocktails in blik. Deze kant-en-klare drank zal in eerste instantie in 2025 op de schappen liggen in Mexico en bepaalde Europese markten, met een mogelijke lancering in de VS later dat jaar.

Deze strategische stap komt op een moment dat de categorie cocktails in blik een opmerkelijke groei doormaakt en in 2023 het snelst groeiende gedistilleerde segment in de VS werd. De Distilled Spirits Council of the US meldt dat voorgemengde cocktails 2,8 miljard dollar (2,5 miljard euro) aan inkomsten genereerden, een aanzienlijke stijging van 26,7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

De groeiende vraag naar voorgemengde cocktails

Dit succes maakt deel uit van een grotere trend waarbij de verkoop van sterke dranken de markt voor alcoholische dranken in de VS domineert en voor het tweede achtereenvolgende jaar zowel wijn als bier overtreft. Wodka blijft de best verkopende gedistilleerde drank met een omzet van ongeveer 7,2 miljard dollar (6,4 miljard euro).

Coca-Cola heeft zijn aanwezigheid op de markt voor voorgemengde cocktails actief uitgebreid. Hun eerdere samenwerkingen omvatten Topo Chico Hard Seltzer met Molson Coors en Jack and Coke met Brown-Forman’s Jack Daniels whiskey, beide in het afgelopen jaar gelanceerd. Daarnaast is Sprite een samenwerking aangegaan met Absolut Vodka van Pernod Ricard om voorgemengde cocktails aan te bieden met Sprite en Sprite Zero Sugar.

Markttrends en prognoses

James Quincey, CEO van Coca-Cola, benadrukt hun toewijding aan het opbouwen van een uitgebreide drankenportfolio, inclusief groei in de markt voor kant-en-klare alcoholische dranken. Deze ambitie sluit aan bij de algemene positieve vooruitzichten voor de kant-en-klare alcoholsector.

Hoewel koolzuurhoudende dranken in 2022 een vertraging doormaakten, veerde de Amerikaanse markt voor deze dranken in 2023 weer op tot een omzet van 18,97 miljard dollar (16,97 miljard euro) en zal deze gestage groei naar verwachting aanhouden tot 2030.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.