Jeep’s strategie voor herstel: prijsverlagingen en marketing om omzetdaling te tackelen


Key takeaways

  • Jeep heeft een herstelplan geïmplementeerd om de aanzienlijke verkoopdalingen op de Amerikaanse markt aan te pakken.
  • Het merk heeft de prijzen verlaagd en speciale aanbiedingen en financieringsvoordelen geïntroduceerd.
  • Jeep wil de verkoop stimuleren door nieuwe modellen te lanceren, waaronder een volledig elektrische Wagoneer S, en de kwaliteit te verbeteren om het verloren marktaandeel terug te winnen.

Jeep, een gerenommeerd Amerikaans SUV-merk, is begonnen met een turnaroundplan om de aanzienlijke verkoopdalingen op de Amerikaanse markt aan te pakken. De verkoop van het merk is met 34 procent gedaald ten opzichte van het recordjaar 2018.

Om deze uitdaging het hoofd te bieden, heeft Jeep verschillende maatregelen genomen. De prijzen van de hele line-up zijn verlaagd, ook voor modellen met een hoog volume zoals de Compass en Grand Cherokee SUV’s. Er zijn ook speciale aanbiedingen en financieringsaanbiedingen. Er zijn ook speciale aanbiedingen en financiële prikkels geïntroduceerd. Daarnaast zijn de marketing- en reclamekosten verhoogd.

Strategieën om de verkoop te stimuleren

De gemiddelde transactieprijzen van het merk zijn dit jaar gestegen naar meer dan $50.000, tegen minder dan 40.000 dollar in 2020. Hoewel deze acties op korte termijn invloed kunnen hebben op de winst, gelooft Jeep dat ze uiteindelijk zullen bijdragen aan de omzetgroei.

De Amerikaanse verkopen van Jeep lieten vorige maand een bescheiden verbetering zien, met een stijging van 28 procent ten opzichte van augustus 2023 en 55 procent ten opzichte van de vorige maand. Het merk moet echter nog een zware strijd leveren om zijn doel te bereiken om in 2027 1 miljoen SUV’s te verkopen in de VS.

Verbetering van kwaliteit en naleving

Het plan voor de ommekeer omvat ook het aanpakken van kwaliteits- en betrouwbaarheidsproblemen. Het merk heeft de lancering van de nieuwe Wagoneer S en Recon SUV’s uitgesteld om perfectie te garanderen. Daarnaast werkt Jeep samen met Amerikaanse toezichthouders aan een onderzoek naar branden onder de motorkap bij bepaalde Wrangler en Gladiator SUV’s.

De focus van het bedrijf op winstgevendheid onder CEO Carlos Tavares heeft zijn marktaandeel aangetast, maar Jeep wil dit terugwinnen door nieuwe modellen te introduceren en de kwaliteit te verbeteren. Het merk is van plan om verschillende nieuwe voertuigen te lanceren, waaronder de volledig elektrische Wagoneer S en een naamloze vervanger voor de Cherokee SUV.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.