Sluiting Volkswagen-fabrieken dreigt bij verschuiving kostengedreven strategie


Key takeaways

  • Volkswagen overweegt de sluiting van een grote autofabriek en een onderdelenfabriek in Duitsland.
  • Tot de mogelijke doelwitten behoren fabrieken in Osnabrueck, Nedersaksen en Dresden, omdat ze verouderd zijn.
  • Het bedrijf wil tot 2026 10 miljard euro aan kosten besparen.

Volkswagen staat onder enorme kostendruk van Aziatische rivalen en heeft aangekondigd mogelijk fabrieken in Duitsland te sluiten. Deze ongekende stap markeert een verschuiving in de strategie van het bedrijf, dat eerder prioriteit gaf aan het veiligstellen van banen en investeringen.

De ondernemingsraad van het bedrijf heeft sterk verzet aangetekend tegen de plannen van de raad van bestuur en verklaard zich te zullen “verzetten”. Verwacht wordt dat Chief Executive Oliver Blume bij de onderhandelingen betrokken zal zijn, waarbij de vergadering van woensdagochtend van cruciaal belang zal zijn.

Sluitingen en bezuinigingen

Volkswagen overweegt de sluiting van een grote autofabriek en een onderdelenfabriek in Duitsland, omdat ze verouderd zijn. De mogelijke doelwitten zijn fabrieken in Osnabrueck, Nedersaksen en Dresden. Het bedrijf heeft ook besloten om het werkzekerheidsprogramma, dat al meer dan drie decennia loopt, te beëindigen.

Invloed op de Duitse economie

De escalerende spanningen worden weerspiegeld in de verklaring van Thomas Schaefer, hoofd van het merk Volkswagen, die de situatie omschreef als “extreem gespannen” en verder reikt dan eenvoudige kostenbesparende maatregelen. Het bedrijf streeft naar 10 miljard euro aan besparingen tegen 2026.

De uitdagingen van Volkswagen reiken verder dan Europa, met hevige concurrentie van Chinese EV-makers zoals BYD. De aandelenkoers van het bedrijf heeft de afgelopen vijf jaar aanzienlijk geleden, wat een weerspiegeling is van de strijd op de markt.

Reactie van de industrie en concurrentie

De beslissing van Volkswagen heeft de aandacht gevestigd op de economische problemen van Duitsland, waarbij ING Research suggereerde dat de sluitingen een gevolg zijn van stagnerende groei en structurele veranderingen. Het Duitse ministerie van Economische Zaken drong aan op verantwoordelijke actie door het management van Volkswagen, maar weigerde commentaar te geven op specifieke plannen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.