Brussels Airlines kon afgelopen kwartaal minder winst boeken dan het jaar ervoor. Vooral problemen met de vliegtuigen zelf liggen aan de basis van die daling.
De cijfers: In het afgelopen kwartaal april-juni wist Brussels Airlines een operationele winst van 11,6 miljoen euro te boeken. Dat is 62 procent minder dan de winst die de vliegtuigmaatschappij optekende in dezelfde periode het jaar ervoor.
De oorzaken: Minder aanbod, tekort aan onderdelen en stakingen.
- Vorig jaar kon Brussels Airlines tussen april en juni nog toestellen leasen van CityJet. Nu had moederbedrijf Lufthansa die toestellen nodig. Een groot aantal Airbussen had een inspectie nodig, en Lufthansa wilde de CityJet-vliegtuigen dus zelf hebben. Daardoor kon Brussels Airlines minder vluchten aanbieden en werden er bepaalde bestemmingen geschrapt.
- Ook het wereldwijde tekort aan vliegtuigonderdelen speelde Brussels Airlines parten. Een Airbus A330 moest weken op een nieuwe motor wachten en stond daarom aan de grond, weet De Tijd. Het onderhoud aan andere toestellen voor lange afstanden duurde langer dan voorzien. Daardoor waren er minder intercontinentale vluchten.
- Tot slot waren er ook nog stakingsacties waardoor er minder zetels aangeboden konden worden. Tegelijk bleef het aantal vervoerde passagiers met 3,9 miljoen ongeveer gelijk aan dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde bezettingsgraad viel dan ook hoger uit.
Inhaalrace
De reactie: Optimisme troef bij Brussels Airlines.
- “We hebben bij Brussels Airlines een kostenpositie bereikt die ons toelaat winst te maken, zelfs wanneer we tegenwind krijgen”, reageert financieel directeur Nina Öwerdieck tegenover De Tijd. De maatschappij ziet dat de vraag naar tickets hoog blijft en beschikt sinds juni over een nieuw toestel. Daarom verwacht Brussels Airlines evenveel winst te boeken als in 2023.
- De operationele winst (ebit) in 2023 bedroeg 53 miljoen euro, wat een omslag was van het verlies van 75 miljoen euro dat Brussels Airlines in 2022 nog moest voorleggen. De eerste zes maanden zijn traditioneel wat lastig in de luchtvaartsector, momenteel staat er een verlies van 47 miljoen euro in de boeken.
- Als Brussels Airlines aan het einde van de rit weer rond de 50 miljoen euro winst wil uitkomen, dan heeft het dus nog wat goed te maken. Makkelijk zal dat niet worden: het verlies na het eerste halfjaar in 2023 was maar 13 miljoen euro. De inhaalrace is dus groter dit jaar dan het jaar ervoor.
- Naast een goed zomerseizoen rekent de luchtvaartmaatschappij ook op een vlot winterseizoen. De vloot zal worden uitgebreid, waardoor nieuwe bestemmingen bereikt kunnen worden en er ook meer vluchten zullen zijn op de bestaande routes.