Hoewel de openingsceremonie van de Olympische Spelen al op vrijdag plaatsvond, blijft het evenement voor opschudding zorgen. Vooral een scène die leek op het Laatste Avondmaal, maar met een queertwist, heeft veel kritiek ontvangen. De organisatie van de Spelen heeft inmiddels excuses aangeboden aan “iedereen die zich beledigd voelt” en verduidelijkt wat de bedoeling was van het fragment.
De openingsceremonie van de Olympische Spelen 2024 in Parijs was zonder meer uniek. In plaats van de traditionele ceremonie in een stadion, werd het evenement door de hele Franse hoofdstad georganiseerd. De atleten voeren in bootjes over een zes kilometer lang parcours over de Seine, terwijl er langs de route van alles te zien was. Dit zorgde voor een enigszins chaotische ceremonie, maar ook voor vele mooie en soms wat bizarre momenten.
Laatste Avondmaal
Een van de meest opvallende momenten vond plaats aan het einde van de ceremonie. Een groep mensen zat naast elkaar in een opstelling die deed denken aan de beroemde afbeelding van het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci. De groep bestond uit dansers, een transgender model en dragqueens, met voor hen een volledig blauw geschilderde man die de Griekse god Dionysus uitbeeldde.
Conservatieve politici en Katholieke organisaties hebben kritiek geuit op dit tafereel. “Het was nooit de bedoeling om disrespect te tonen voor een religieuze groep”, verklaarde woordvoerster Anne Descamps van Paris 2024 zondag aan AFP. “Als mensen zich beledigd voelen, dan spijt het ons natuurlijk heel erg.”
Choreograaf
Choreograaf Thomas Jolly ontkent dat hij zich voor deze scène liet inspireren door het Laatste Avondmaal. “Het idee was om een groot heidens feest te geven zoals bij de goden van Olympus”, legt hij uit. “In mijn werk zul je nooit de intentie vinden om iemand te bespotten of te kleineren. Ik wilde een ceremonie creëren die mensen samenbrengt, die verzoent, maar ook een ceremonie die de waarden van de Franse Republiek van vrijheid, gelijkheid en broederschap weerspiegelt.”