Zoon Lernout lanceert taaltechnologie in Rio de Janeiro

Het Antwerpse techbedrijf Nalantis lanceert volgende maand een jobplatform met spraakherkenning voor Rio de Janeiro. Medegangmaker Stephen Lernout volgt daarmee de voetsporen van zijn vader, de costichter van het gevallen spraaktechbedrijf Lernout & Hauspie.

Stephen is de zoon van Jo Lernout, die met Pol Hauspie het wonderduo vormde van het teloorgegane spraaktechnologiebedrijf L&H uit de jaren negentig. Het ooit zo gevierde tweetal werd in 2010 veroordeeld voor boekhoudfraude.

Net als zijn vader is Stephen Lernout gepassioneerd door alles wat met taal en artificiële inteligentie te maken heeft. Hij was eerder aan de slag als CEO van zijn familiebedrijf Miia, dat een zoekrobot voor rekruteringsbedrijven maakte. Vandaag is hij business development & innovation manager bij Nalantis. Frank Aernout, ook ex-Miia, is er de CEO.

Stephen Lernout

Met het Antwerpse techbedrijf, dat eerder een chatbot maakte voor de stad Gent, kondigt Stephen Lernout een belangrijk contract in Zuid-Amerika aan. De werkzoekenden in de Braziliaanse deelstaat Rio de Janeiro, dat 16 miljoen inwoners telt, zullen zich vanaf volgende maand aan mogelijke werkgevers kunnen presenteren via hun smartphone.

‘Natural language understanding’

Nalantis ontwikkelde voor hen een intelligent jobplatform dat werkt met artificiële intelligentie en spraakherkenning. Of hoe de appel niet ver van de boom valt. ‘Tijd om eens echt ‘preus’ te zijn’, zegt Stephen Lernout op sociale media.

‘Het platform werkt via het principe van ‘natural language understanding’, of het begrijpen en analyseren van gewone taal’, zegt het bedrijf. De gebruikers kunnen niet alleen hun cv uploaden via het platform, maar ook een kort tekst- of voice-bericht achterlaten.

‘Op basis daarvan begrijpt de software in no-time naar welke job ze op zoek zijn en aan welk profiel ze beantwoorden. Zo wordt de job hunt in Rio voor het eerst echt mobiel.’

Jo Lernout in 2010
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.