Testaankoop en Unia: “Het tariefbeleid van de NMBS is discriminerend”

Consumentenorganisatie Testaankoop en gelijkekansencentrum Unia stellen NMBS een ultimatum om haar tariefbeleid aan te passen. Ze merken op dat sommige vervoersbewijzen goedkoper zijn als de reizigers ze via de app kopen. “Het gaat hier om een verborgen vorm van discriminatie”, klinkt het. “Niet iedereen heeft toegang tot een smartphone.” Als de NMBS niets doet, overwegen de twee organisaties om naar de rechtbank te stappen.

In het nieuws: Wie via de app van de NMBS een vervoersbewijs koopt, moet soms minder betalen dan wie dat via een fysiek verkooppunt doet. En dat is niet naar de zin van Testaankoop en Unia.

  • “De Standard Multi, de 10-rittenkaart, wordt door NMBS 3 euro goedkoper aangeboden via de digitale applicatie dan via de loketten en verkoopautomaten”, verduidelijkt de consumentenorganisatie. “Bij de Youth Multi, het equivalent van de Standard Multi voor personen jonger dan 26, bedraagt het prijsverschil tussen de digitale en de fysieke variant 2 euro.”
  • Voorts worden er sommige tickets uitsluitend via de digitale kanalen aangeboden. Testaankoop heeft het daarbij specifiek over Flex-abonnement, waarmee reizigers 2 tot 3 keer per week op hetzelfde traject kunnen reizen. “Reizigers zonder smartphone hebben geen toegang tot dit voordelig vervoerbewijs”, klinkt het.

“Verborgen discriminatie”

Details: Testaankoop en Unia spreken van een verborgen vorm van discriminatie.

  • “Sommige reizigers beschikken namelijk niet over de financiële middelen om de aankoop en het gebruik van een smartphone te kunnen bekostigen en/of zijn omwille van hun leeftijd, gezondheidstoestand of handicap niet in staat om met een smartphone te werken”, aldus Unia.
  • “Dat de openingsuren van de loketten op 1 maart 2024 verder werden ingekort, zal de reiziger uiteraard nog meer naar uitsluitend digitaal stuwen”, gaat Unia verder.

Maar: Volgens de NMBS laat het beheerscontract toe om een prijsvoordeel te hanteren voor digitale producten.

  • Het spoorbedrijf stelt bovendien dat het slechts een beperkt aantal vervoerbewijzen betreft en dat het prijsverschil miniem is. Ook zouden digitale producten de mogelijkheden tot fraude beperken, minder discussies uitlokken met treinbegeleiders en het gebruiksgemak bevorderen. 
  • Unia en Testaankoop vinden de aangehaalde argumenten echter niet overtuigend. Ze merken op dat de NMBS zich heeft aangesloten bij het DigitAll-platform, dat digitale inclusie bepleit. “Zo’n engagement mag zich echter niet beperken tot een oproep aan de overheden tot het verbeteren van de digitale skills van de eindgebruiker via training en vorming. Er zullen altijd mensen zijn die niet digitaal kunnen of willen van het aanbod gebruik maken”, gaan de twee organisaties verder. Volgens hen moet de vervoersmaatschappij, als uitvoerder van een contract van openbare dienst voor het organiseren van openbaar vervoer, een voorbeeldfunctie vervullen. 
  • Testaankoop en Unia stellen de NMBS daarom voor een ultimatum. Het overheidsbedrijf heeft tot en met 31 augustus 2024 de tijd om te bevestigen dat het niet langer digitale voordeeltarieven en exclusief digitaal aanbod zal hanteren. Verandert de NMBS tegen het einde van de zomer toch niet van koers, dan zullen de twee organisaties naar de rechtbank trekken om deze vorm van digitale discriminatie aan te vechten. 

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.