Europese importheffing op Chinese elektrische wagens: welke wagenfabrikanten gaan de prijzen verhogen?

Europese importheffing op Chinese elektrische wagens: welke wagenfabrikanten gaan de prijzen verhogen?
William Li, CEO van het Chinese automerk Nio – Foto: HECTOR RETAMAL/AFP via Getty Images

De Europese Unie heft vanaf vandaag extra importheffingen op Chinese elektrische wagens die naar de regio komen. De belasting geldt ook voor westerse producenten die elektrische wagens in China produceren of via een joint venture samenwerken met een Chinees bedrijf. Enkele wagenfabrikanten hebben al aangegeven dat ze prijzen zullen verhogen.

Context: Er gelden vanaf vandaag tijdelijke importheffingen op Chinese wagens die geïmporteerd worden naar de Europese Unie. Die extra belasting bedraagt minstens 17,4 procent en kan oplopen tot 37,6 procent. Het gaat om een taks die bovenop de bestaande importheffing van 10 procent komt. In sommige gevallen kan de belasting op de ingevoerde wagens dus oplopen tot bijna 50 procent.

  • De extra belasting komt er omdat uit een lopend onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat de Chinese producenten van elektrische wagens door de overheidssteun een concurrentievoordeel hebben tegenover de Europese fabrikanten.
  • Het gaat momenteel om voorlopige heffingen die vier maanden van kracht zullen zijn. Indien er geen oplossing komt voor het handelsgeschil tussen de EU en China zal de Commissie de lidstaten voorstellen om begin november definitieve heffingen in te voeren voor een periode van vijf jaar.

Sommige producenten trekken prijskaartje wagen op

In het nieuws: Sommige wagenproducenten hebben al aangegeven dat ze door de extra importheffingen het prijskaartje van hun voertuigen zullen optrekken in de EU.

  • Nio laat weten dat het de tarieven onder de loep neemt. “Op dit moment handhaven we de prijzen voor de modellen die we vandaag al aanbieden op de Europese markt”, zegt een woordvoerder tegenover CnEVPost, een Chinese nieuwssite gespecialiseerd in wagens. “Maar we kunnen niet uitsluiten dat we in een later stadium alsnog de prijzen moeten aanpassen als gevolg van de extra heffingen.” Nio hoopt met de EU tot een oplossing te komen voordat de definitieve maatregelen in november 2024 van kracht worden.
  • De nieuwssite legde ook zijn oor te luisteren bij Xpeng. Die benadrukt dat de prijzen ongewijzigd blijven voor Europeanen die al een wagen hebben besteld. “Deze prijsbescherming is van toepassing ongeacht of leveringen worden voltooid voor of na de inwerkingtreding van de importtarieven”, klinkt het.
    • “Als wereldwijd bedrijf willen we innovatieve producten van hoge kwaliteit leveren aan de steeds groeiende Europese klantenbasis en langetermijntoezeggingen doen aan deze markten,” voegt Xpeng er nog aan toe.
  • BYD, de grootste Chinese concurrent van Tesla, heeft nog geen details gedeeld over de mogelijke impact van de hogere importtarieven op de prijzen. BYD moet voortaan 17,4 procent extra importheffingen betalen. Het bedrijf werkt weliswaar aan een fabriek in Hongarije. Voertuigen die in die vestiging worden gebouwd ontsnappen aan de importheffing.
  • SAIC moet 37,6 procent extra importheffingen betalen op de wagens die de producent naar de EU importeert. Een woordvoerder van SAIC-dochter MG in Frankrijk merkt tegenover het persagentschap Reuters op dat de autofabrikant genoeg MG4-voertuigen op voorraad heeft “om het tot november uit te houden zonder de prijzen te verhogen”.
    • Het Chinese bedrijf liet vandaag wel weten dat het een hoorzitting bij de Europese Commissie zal aanvragen om de importheffingen te bespreken. “De Europese Commissie heeft een deel van de informatie en tegenargumenten van SAIC tijdens het onderzoek over het hoofd gezien”, klinkt het.

Ook westerse producenten worden getroffen door de extra importheffing

Ook dit: De Europese heffingen treffen ook westerse bedrijven die wagens in China produceren of via een joint venture samenwerken met een Chinees bedrijf.

  • Tesla is daar een mooi voorbeeld van. Zo wordt de Model 3 geproduceerd in de gigafabriek in Shangai. Musks onderneming laat op sommige van zijn Europese websites weten dat de prijzen van de Model 3 kunnen stijgen.
  • Tesla heeft al gevraagd naar een individueel berekend tarief. De Europese Commissie zal dat tarief bepalen zodra het onderzoek naar de Chinese staatssteun aan wagenproducenten is afgelopen.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.