Meer dan 800.000 AXA-klanten stappen na fusie over naar Crelan: sommigen hebben problemen om zich aan te melden bij hun nieuwe bank

Crelan heeft afgelopen weekend de fusie met AXA Bank België afgerond. Zo’n 840.000 klanten van AXA werden overgezet naar het IT-systeem van Crelan. Dat proces is goed verlopen, maar sommige AXA-klanten hebben problemen om zich aan te melden bij de nieuwe app van Crelan.

In het nieuws: De overname van AXA Bank door Crelan werd eind 2021 al aangekondigd, maar afgelopen weekend werd die samensmelting met de integratie van de AXA-klanten afgerond. Door die samensmelting is Crelan nu de vijfde grootste bank van het land.

  • Crelan verhuisde de 330 kantoren en zowat 840.000 klanten van AXA Bank weekend naar zijn eigen IT-platform.
  • Dat is altijd een spannend proces. In het verleden liep het al fout bij andere banken. BNP Paribas Fortis ondervond bijvoorbeeld begin dit jaar problemen nadat 1 miljoen klanten van bpost bank werden overgezet naar de grootbank.
  • De verhuizing van AXA naar Crelan is voor veel klanten vlot verlopen, volgens de eerste berichten. Al laat De Tijd weten dat sommige voormalige AXA-klanten problemen hebben om zich aan te melden bij Crelan.
    • Aanmelden kan je via de bestaande AXA Mobile-app, de inlogapp Itsme of een digipass. Klanten hebben moeite om zich met eender welke methode te registreren.
  • Volgens Crelan zijn de registratieproblemen het gevolg van de enorme toestroom aan nieuwe klanten.
    • “Met de app zelf zijn er eigenlijk geen problemen”, zegt Caroline Beauvois, woordvoerster van Crelan, aan De Tijd. “We hadden ook in meer IT-capaciteit voorzien voor een groter aantal klanten dat zich moest aanmelden. Maar er zijn zoveel klanten die zich op hetzelfde moment willen registreren dat er wachttijden ontstaan. We vragen mensen om geduld te hebben en het op een ander tijdstip nog eens te proberen.”

Maar: Wie wel al toegang heeft tot de app van Crelan kan nog geen beroep doen op alle diensten.

  • “Op die manier creëren we extra capaciteit om de vele klanten van AXA Bank vlot te laten overstappen naar de digitale omgeving van Crelan”, klinkt het in een persbericht.
  • De light versie van de app laat de (nieuwe) klanten toe om rekeningen te raadplegen, overschrijvingen in Europa te doen en betalingen met de kredietkaart te bekijken. Voor wie al Crelan-klant was, verandert er niets.
  • De volgende functies zouden in de loop van de komende dagen beschikbaar zijn: beleggingen raadplegen, instantbetalingen verrichten, domiciliëringen of doorlopende opdrachten wijzigen of kredieten bekijken.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.