Deze bedrijven roepen op om te gaan stemmen bij de Europese verkiezingen

Deze bedrijven roepen op om te gaan stemmen bij de Europese verkiezingen
Ryanair-topman Michael O’Leary roept op om te gaan stemmen in de komende Europese verkiezingen. – foto Ryanair

Is het om op een goed blaadje te staan bij de Europese beleidsmakers, omwille van hun imago of uit een diepe Europese overtuiging? Enkele grote bedrijven voeren, telkens op eigen initiatief, campagne om zoveel mogelijk burgers in het stemhokje te krijgen bij de komende verkiezingen voor het Europees Parlement.

Ryanair

Ryanairbaas Michael O’Leary staat bekend als een overtuigde Europeaan en was ook een criticus van de Brexit. De Ier lanceerde eerder deze maand op Brussels Airport persoonlijk de Ryanair-oproep gericht aan alle EU-burgers om bij de Europese verkiezingen (van 6 tot 9 juni, variërend per lidstaat) te gaan stemmen.

O’Leary is er als de dood voor dat de Europese interne markt zou uiteenvallen, want die is cruciaal voor het hele zakenmodel van Ryanair, dat groot werd dankzij zijn focus op korteafstandsvluchten binnen de EU.

“Goedkoop vliegen is een van de grote successen van de interne markt van de EU. Brexit heeft echter laten zien dat deze vrijheden en voordelen verloren kunnen gaan. Het is dus noodzakelijk dat alle EU-burgers, en in het bijzonder de 200 miljoen passagiers van Ryanair, gaan stemmen tijdens de EU-verkiezingen op 6-9 juni”, zegt Ryanair in een statement.

Het bedrijf geeft ook wat stemadvies: “We moedigen alle EU-burgers sterk aan om te stemmen voor die partijen die de deregulering van de luchtvaart steunen en die de groei van goedkope vliegreizen en de vrijheid van verkeer van EU-burgers in heel Europa ondersteunen.”

Spotify

Luisteraars van Spotify hebben het misschien al gemerkt. De Zweedse streamingreus stuurt boodschappen uit om gebruikers eraan te herinneren dat de EU-verkiezingen binnenkort plaatsvinden. Het leidt bij sommige gebruikers tot irritatie, zo uit de reacties op sociale media op te maken.

De melding op het platform bevat links naar een afspeellijst met de naam ‘Draag je steentje bij, Europa!’ (of ‘Play your part, Europe!’) die nummers van artiesten uit elk land van de Europese Unie bevat. De Belgische vertegenwoordiger is Berre.

Van 6 tot en 9 juni gaan Spotify-gebruikers een geheugensteuntje voor de verkiezingsdag ontvangen, met daarin een link naar de EU-website met informatie over hoe ze kunnen stemmen. Ook vijf jaar geleden voerde Spotify zo’n campagne.

Lime

Opmerkelijk is dat met mobiliteitsbedrijf Lime, met hoofdzetel in het Amerikaanse Silicon Valley, ook een niet-Europees bedrijf zijn klanten oproept om te gaan stemmen. Al gaat het deels ook om een commerciële actie voor zijn deelfietsen en -steps. Via een promotiecode kunnen gebruikers gratis van en naar het stemhokje.

“Het doel van deze operatie is om de opkomst te stimuleren door zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid te bieden om gratis en gemakkelijk te reizen, ook in steden waar het openbaar vervoer op zondag beperkt is.”

De actie past in het wereldwijde programma ‘Lime to the Polls’, met eerdere gelijkaardige acties bij verkiezingen in vooral de Verenigde Staten, maar ook in landen als Canada en Nieuw-Zeeland.

foto Lime
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.