Mercedes, BMW en Toyota hebben het moeilijk, maar de oorzaken zijn uiteenlopend

Mercedes, BMW en Toyota hebben het moeilijk, maar de oorzaken zijn uiteenlopend
Ola Källenius, CEO Mercedes – (Photo by Lennart Preiss/Getty Images)

Ook autobouwers komen met hun kwartaalresultaten. Over het algemeen kennen verschillende grote bedrijven wel ergens een terugval. Maar er is niet echt een algemene oorzaak te vinden, ze kampen elk met hun eigen problemen.

In het nieuws: Mercedes krijgt z’n handel in elektrische voertuigen niet aangezwengeld, BMW heeft daar dan weer geen problemen mee.

  • Mercedes moet z’n kwartaalresultaten nog voorleggen, maar persagentschap Bloomberg weet al wat CEO Ola Källenius straks zal bekennen aan de aandeelhouders: “De omslag (van auto’s op fossiele brandstof naar EV’s, red.) zal mogelijk langer duren dan gedacht”.
  • Het plan van Mercedes was om enkel volledig elektrische wagens te produceren aan het einde van dit decennium. Källenius stelt nu dat het bedrijf “tot ver in de jaren 2030” nog voertuigen op fossiele brandstoffen en hybridewagens zal produceren.
  • De fabrikant zag z’n verkoop van EV’s in het eerste kwartaal met 8 procent afnemen, terwijl naaste concurrent BMW juist 41 procent meer EV’s verkocht.
  • Het roer moet dus worden omgegooid bij Mercedes. Het wil gaan inzetten op duurdere luxewagens waar de winstmarges hoger liggen. Dat moet die marges naar 14 procent verhogen tegen 2026. Vorig jaar moet de Duitse autobouwer een terugval naar 12,6 procent rapporteren.
    • Het is een tactiek die kan werken. Ferrari en Porsche halen fraaie winstmarges uit hun luxesegment met verbrandingsmotoren, en ook Aston Martin probeert die strategie toe te passen.

Wel goede cijfers, maar andere zorgen

Genoteerd: BMW ziet de marges ook dalen, maar rapporteert betere cijfers.

  • BMW blijft wel inzetten op EV’s, nadat het niet alleen Mercedes maar ook Audi voorbleef in dat segment. Het verkocht 10 procent meer auto’s in Europa. In China viel de autoverkoop terug met 4,1 procent door minder geproduceerde volumes in het luxesegment.
  • Alleen: de winstmarges slonken met 8,8 procent, wat iets onder de voorspellingen lag. Volgens BMW ligt dat aan de toenemende productiekosten. De uiteindelijke opbrengst van het bedrijf bleef daarom wat steken op 36,6 miljard euro in het afgelopen kwartaal.

Om te volgen: Toyota wordt dan weer achtervolgd door schandalen.

  • Toyota heeft z’n financiële vooruitzichten bijgesteld. Het verwacht nu een terugval van 19,7 procent aan inkomsten dit jaar, tot maart 2025. Dat zou dan gaan om 4.3 biljoen Japanse yen, of zo’n 25,8 miljard euro. Dat is minder dan de 5,3 biljoen yen waar de markten op hoopten.
    • De aandelenkoers van het bedrijf, die flink aan het stijgen was, viel daarop prompt terug met 2 procent.
  • Het bedrijf kampt nog altijd met de gevolgen van een schandaal waarbij zakenpartners fraude pleegden. Daardoor zijn productiedoelen bijgesteld en probeert de nieuwe CEO Koji Sato wanhopig het consumentenvertrouwen te herwinnen.
  • Maar tegelijk wist Toyota wel een bijzonder goede winst te behalen. Met 5.4 biljoen yen, iets meer dan 32 miljard euro, kan het tevreden zijn. Het bedrijf nam de koppositie van meest geproduceerde auto’s in 2023 over van Volkswagen. Dat kwam voornamelijk naar een groeiende vraag naar hybridewagens.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.