Starbucks trekt naar armere gebieden

De koffieketen, die bekend staat om zijn maatschappelijk engagement, wil zo meer jobs creëren op plaatsen waar dat minder voor de hand ligt.

Starbucks wil bewijzen dat het meer is dan een keten die dure koffie verkoopt. Het bedrijf wil tegen 2025 85 zaken openen op Amerikaanse plekken waar meer armoede is. De zaken zullen volledig draaien op lokale werknemers, tot de bouwvakkers toe. En het bedrijf zal overal ook cursussen organiseren, waaronder jobtraining voor jongeren.

Starbucks opende sinds 2015 al 15 zaken in arme gebieden – zoals Baltimore, Chicago en Jonesboro-, maar zet nu echt vaart achter het programma. In 2025 zouden er zo 100 ‘buurtwinkels’ moeten zijn.

Verantwoordelijk kapitalisme

John Kelly, de directeur sociale impact, zegt dat het programma het geloof van Starbucks in verantwoordelijk kapitalisme weerspiegelt. Elke zaak is winstgevend en heeft hetzelfde menu als de rest. ‘Het is dan ook geen liefdadigheid’, zegt Kelly.

De prijzen verschillen wel lichtelijk. Volgens de zakenzender CNBC kost een grote kokosnootlatte in University City, een rijker deel van Missouri, 5,25 dollar, terwijl die in Jonesboro 2,25 dollar kost.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.