Bedrijfsleven zet steeds meer in op verduurzaming  

Bedrijfsleven zet steeds meer in op verduurzaming  
@Pexels – ©Pixabay

Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema in de maatschappij. Consumenten kiezen voor de aanschaf van zonnepanelen en het plaatsen van een warmtepomp, om het verbruik van grijze stroom terug te dringen. Daar komt bij dat men, tijdens energie vergelijken bij Aanbieders.be of een vergelijkbare partij, steeds vaker kiest voor een groen energiecontract. Niet alleen particulieren verduurzamen hun levensstijl. Ook bedrijven zetten massaal in op verduurzaming. Enerzijds door bewust te kiezen voor het opwekken van groene stroom of het kiezen voor een groene energieleverancier. Anderzijds door processen in kaart te brengen, te analyseren en waar mogelijk te verbeteren. Zodanig dat reststromen, waarvan verschillende soorten van elkaar kunnen worden onderscheiden, tot een minimum beperkt worden. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toepassing van 3D printen in de industrie. Het maakt het mogelijk onderdelen te printen die precies aansluiten op de behoeftes in het productieproces. Bij 3D printen is de concentratie restafval minimaal. Daarbij hoeven onderdelen niet vanuit bijvoorbeeld Azië geïmporteerd te worden; men produceert deze zelf. 

Verduurzaming van het wagenpark van bedrijven

De verduurzaming waarop bedrijven inzetten zit niet alleen in de keuze voor bijvoorbeeld de aanschaf van een groot aantal zonnepanelen of het toepassen van 3D printen. Denk hierbij ook aan de bewuste verduurzaming van het wagenpark. Auto’s en vrachtwagens op benzine of diesel worden steeds vaker vervangen voor modellen die volledig elektrisch of op z’n minst hybride rijden. Ook medewerkers met een leaseauto worden geacht te kiezen voor een elektrisch model. Zo neemt de uitstoot van bedrijven af. Het opladen van deze elektrische auto’s doet men met de energie die wordt opgewekt door de zonnepanelen op het dak van het bedrijfs- of winkelpand. Dergelijke daken lenen zich hier goed voor. Zonnepanelen kunnen in precies de juiste hoek op het dak gemonteerd worden. 

Consumenten hechten waarde aan duurzame manier van ondernemen

Niet alleen om het klimaat en milieu te sparen is het voor bedrijven interessant om te kiezen voor een duurzame manier van werken. Ook consumenten hechten hier steeds meer waarde aan. Wanneer twee bedrijven hetzelfde product voor een vergelijkbare prijs aanbieden, zal de consument steeds sneller kijken naar de wijze waarop beide aanbieders zich inzetten voor een duurzame wereld. Een andere reden om te verduurzamen als ondernemer: bijdragen aan de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, de Sustainable Development Goals (SDG’s). Het is een wereldwijd initiatief, gericht op het beëindigen van de klimaatverandering, armoede, ongelijkheid en onrecht.  

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00