De Franse autogroep Renault maakt in de loop van vandaag meer details bekend over Ampere, zijn afgesplitste divisie voor elektrische auto’s. Dat grotendeels verzelfstandigde bedrijf trekt mogelijk apart naar de beurs. De blikvanger wordt het nieuwe model Legend, een compacte e-auto die minder dan 20.000 euro zal kosten.
In het nieuws: Na Volkswagen broedt nu ook Renault op een goedkope stadswagen voor de Europese markt. En net als bij de Duitse concurrentie belooft de Franse autobouwer dat de prijs onder 20.000 euro zal liggen. Het is in beide gevallen wel nog wachten tot na 2025.
Meer details:
- De Legend wordt later vandaag onthuld op de investeerdersdag van Ampere, de verzelfstandigde e-auto-divisie die Renault naar de beurs hoopt te brengen.
- “De Legend wordt gebouwd in Europa en zal aangeboden worden tegen een instapprijs van minder dan 20.000 euro (vóór subsidies), wat minder dan 100 euro per maand zal vertegenwoordigen voor onze klanten”, zegt Renault.
- De autobouwer gaf nog enkele cijfers mee over de nieuwe stadsauto: een verbruik van 10 kWh/100 km, nul CO2-uitstoot aan de uitlaat en een 75 procent lagere totale CO2-uitstoot dan de gemiddelde nieuwe wagen met verbrandingsmotor tijdens zijn levenscyclus.
Het bredere plaatje: De Legend wordt onderdeel van in totaal 7 elektrische modellen die Ampere voor moedergroep Renault gaat bouwen:
- De Scenic E-Tech, die begin volgend jaar op de markt komt (startprijs 40.000 euro)
- De vorig jaar gelanceerde Megane E-Tech (startprijs 38.000 euro)
- De Renault 5, die in het eerste kwartaal van 2024 gelanceerd wordt (startprijs 25.000 euro)
- De Renault 4, verwacht in 2025
- De Legend
- “Nog twee bijkomende auto’s van de tweede generatie”, zegt Renault
Tien procent marktaandeel
De doelstelling: Ampere mikt op 300.000 verkochte voertuigen in 2025 en 1 miljoen in 2031, wat zou neerkomen op een marktaandeel van 10 procent. Op financieel vlak hoopt Renault-topman Luca de Meo Ampere in de lente van 2024 op de beurs te kunnen brengen. “Dat moet de ontwikkeling van Ampere versnellen, zonder dat het op bijkomende fondsen van de Renault Group moet terugvallen”, zegt financieel directeur Thierry Piéton.
Tabel: de ambities van Ampere

Chinese concurrentie
Verder uitgezoomd: Het elektrische offensief van Renault is niet los te zien van de vrees dat goedkope Chinese wagens de ontluikende Europese markt voor elektrische auto’s gaan domineren. Dat ligt in Frankrijk misschien nog gevoeliger dan elders in Europa. De Franse staat is een grote aandeelhouder van Renault.
(cv)