X berichten die worden gecorrigeerd door Community Notes, het fact-checking systeem van het platform, zullen niet meer in aanmerking komen voor reclame-inkomsten. Nauwkeurigheid gaat boven sensatiezucht, aldus eigenaar Elon Musk.
In het nieuws. Elon Musk, die het bedrijf vorig jaar overnam, heeft Community Notes geprezen als de sleutel om van X een betrouwbaardere bron van informatie te maken.
- In mei zei Musk op CNBC dat X $40 miljoen aan inkomsten had verloren nadat twee niet bij naam genoemde adverteerders notities hadden toegevoegd aan hun berichten.
- Het gaat om berichten die door commerciële partijen worden aangeboden in het kader van een premiumabonnement.
- Dat kunnen er niet veel zijn. Een paar maanden terug waren er minder dan 950.000 X Premium-abonnees op 500 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.
- Iedereen kan zich aanmelden om bij te dragen aan Community Notes. Op deze manier kunnen gebruikers foutieve berichten van derden corrigeren. Andere gebruikers kunnen de notities beoordelen.
- De consensus bepaalt wat bovenaan komt te staan. Met andere woorden: een bericht kan worden weggestemd, maar feitelijk juiste berichten kunnen sneller een groter bereik hebben.
- De Community Notes zijn een soort van compensatie voor het ontslag van moderatoren bij X.
- Er zouden 100.000 mensen zijn die zich voor Community Notes hebben aangemeld, maar de selectie daarvan is onduidelijk.