Zo maak je als bedrijf het verschil met verantwoord ondernemen

Vanaf 2024 worden nieuwe Europese regels van kracht die bepalen hoe bedrijven moeten rapporteren over de duurzaamheid van hun activiteiten. Deze ‘Corporate Sustainability Reporting Directive’ (CSRD) geldt voor beursgenoteerde ondernemingen, bedrijven van openbaar nut en grote ondernemingen. Ook kmo’s zullen er mee te maken krijgen wanneer zij samenwerken met grotere ondernemingen of de overheid. Het is dus een goed idee om niet tot 2024 te wachten om duurzaamheid op de agenda te zetten. In dit artikel ontdek je hoe je dat aanpakt.

Een drijfveer voor je organisatie

Voor softwareontwikkelaar Exact is duurzaamheid al veel langer een thema, zegt Alexander Rahusen, Chief Financial Officer bij Exact. “Ik gebruik liever de term ‘verantwoord ondernemen’ dan duurzaamheid. Het gaat om meer dan het verminderen van uitstoot. We willen een goede werkgever zijn en een bijdrage leveren aan de maatschappij.” 

Europese regels of niet: duurzaamheid mag je niet zien als een checklist die je moet afvinken, vindt Rahusen. “Verantwoord ondernemen is geen doel an sich, maar een drijfveer voor je hele organisatie. Als je het goed aanpakt en communiceert, voelt iedereen in je organisatie zich erbij betrokken.

Rahusen raadt daarom aan om duurzaamheidsbeleid niet in een aparte afdeling onder te brengen. “Ik vergelijk het met ons beleid rond privacy en veiligheid. Exact maakt software voor ondernemingen, dus gegevensbeveiliging is voor ons enorm belangrijk. Iedereen bij Exact is daarvan doordrongen, niet alleen de mensen die voltijds met security bezig zijn. Zo moet het ook gaan met verantwoord ondernemen: je mag dat niet opsluiten in een silo.”

Begin dicht bij huis

Als je start met verantwoord ondernemen, begin dan met initiatieven die dicht bij de organisatie staan, zegt Rahusen. “Zoek topics die leven in het bedrijf. Praat met je medewerkers en je klanten over wat jullie wil doen, en waarom jullie het willen doen. Je zal zien: het is een onderwerp dat echt verbindend werkt.”

Exact zelf heeft een duurzaamheidsprogramma met vier pijlers. “We werken aan minder energiegebruik en een lagere uitstoot van CO2. We zorgen voor meer diversiteit en inclusie op de werkvloer. We bouwen aan een verantwoorde toeleveringsketen, en we willen iets teruggeven aan de lokale gemeenschap waar we actief zijn”, legt Rahusen uit. “Een mooi voorbeeld van dat laatste zijn de Giving Back Days: iedereen bij Exact mag drie werkdagen per jaar vrijwilligerswerk te doen voor een doel dat ze zelf kiezen.”

Meten is weten

Nog een tip van Rahusen: goede bedoelingen volstaan niet, je moet ook concreet maken wat je wil doen. “Bij Exact hebben we meetbare doelen voor elke pijler. Tegen 2030 willen we bijvoorbeeld onze CO2-uitstoot met de helft verminderen ten opzichte van 2019. Op onze website publiceren we jaarlijks hoe we op weg zijn om die doelen halen: vandaag is onze voetafdruk bijvoorbeeld al met meer dan 30% gedaald.”

“Wij zien de CSRD dan ook niet als een extra ‘rapporteringsverplichting’ – iets wat je nu eenmaal moet doen, omdat Europa het oplegt – maar als een kans om onze klanten, medewerkers, stakeholders en partners in een begrijpelijke taal te vertellen hoe Exact het verschil maakt. En dat is iets wat elke onderneming, groot of klein, zou moeten doen.”

Ontdek hier meer over Exact,

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.