Net als in vele andere branches borrelen er ook in de toerismesector ideeën op om artificiële intelligentie (AI) versneld toe te passen. Zo maakt de Belgische start-up WeTime gebruik van slimme algoritmes om gepersonaliseerde dagplanningen te maken voor elke reiziger. Of hoe AI ons veel tijd zal besparen als we op reis zijn.
De essentie: De reiziger gepersonaliseerde voorstellen doen die precies passen bij zijn reisvoorkeuren (bestemming, transport, slaapaccommodatie), budget en gezinssituatie. Dat is de droom van elke reisorganisatie. Want zulke aanbiedingen op maat verhogen niet alleen de kans dat de klant toehapt, maar scheppen ook een emotionele band tussen klant en reisbedrijf. AI opent nieuwe wegen om tot die begeerde commerciële langetermijnrelatie te komen.
Hyperpersonalisatie
Op komst: Artificiële intelligentie zal – bovenop het stroomlijnen van de boekingsprocessen en de call centers – verregaande hyperpersonalisatie van de reisaanbevelingen mogelijk maken, voorspelt Pradeep Kumar van het Indiase marketingbedrijf NP Digital.
- “Van gepersonaliseerde museumbezoeken tot gecureerde restaurantervaringen, AI-systemen zullen activiteiten voorstellen die helemaal in lijn liggen met de interesses en de voorkeuren van de reiziger.”
- De verwerkte data kunnen van overal komen: van de digitale zoekopdrachten van de reiziger tot zijn recensies van eerdere reizen. En hoe vaker we via dezelfde reisorganisatie op vakantie gaan, hoe preciezer de suggesties zullen zijn.
- De digitale marketeer voorspelt een wereld waarbij onze smartphone op reis voortdurend suggesties gaat krijgen over waar we kunnen eten, welke evenementen er in de buurt zijn en waar we winkelkortingen kunnen krijgen. Zulke toepassingen bestaan al enkele jaren, maar gaan dankzij AI enorm aan precisie winnen, is de redenering.
Minder tijdverlies
Een concreet voorbeeld: De Belgische start-up Wetime ontwikkelde een reisplanner die gebruik maakt van machine learning-algoritmen om reisopties en accommodaties voor te stellen die zijn afgestemd zijn op de voorkeuren en het budget van de reiziger.
- Wetime maakt geen gebruik van ChatGPT, maar ontwikkelde zelf zijn AI-technologie, speciaal gericht op geografische, historische en toeristische data, en rekening houdend met persoonlijke voorkeuren en budget. “Het is een geavanceerd systeem dat zich continu aanpast om elke reis zo uniek mogelijk te maken”, klinkt het.
- Dat online platform wordt nu ook uitgerold in hotelkamers, zo kondigde Wetime deze week aan, in samenwerking met Packet Ship, een software provider voor hotels.
- Het Teaching Hotel in Maastricht krijgt de primeur, later wordt het platform een mogelijkheid in élke hotelkamer in Nederland, dankzij telecomspeler Vodafone Ziggo. “De Belgische markt zal snel volgen”, belooft Wetime.
Hoe het tv-scherm er uit kan zien:

Conclusie: AI leidt, bijvoorbeeld bij een citytrip of zakenreis met beperkte tijd, zo tot minder tijdverlies en een betere planning. “Ons platform is niet alleen handig voor reizigers die een tripje willen plannen zonder veel voorbereiding, maar ook voor hotels die hun gasten een uitzonderlijke ervaring willen aanbieden”, zegt Wetime over de uitbreiding naar hotels. “Je kan je reis plannen via het platform, op de televisie van je hotelkamer. De route vertrekt vanuit je hotel en kan onderweg ook nog aangepast worden.” (ddw)