China bouwt barrière in Zuid-Chinese Zee, Filipijnse vissersschepen mogen er niet langs

In de Zuid-Chinese Zee werden Filipijnse schepen de toegang ontzegd door middel van een drijvende barrière, geïnstalleerd door China. Dat land claimt, tot groot ongenoegen van buurlanden, zo’n 90 procent van de Zuid-Chinese Zee.

Waarom is dit belangrijk?

China bouwt zijn aanwezigheid en autoriteit over de Zuid-Chinese Zee uit. Eind augustus bracht het nog een nieuwe kaart uit, waar de grenslijn opnieuw wat vertekend werd. Omliggende landen hebben zo elk hun eigen idee over waar de grenzen moeten liggen, vooral China treedt heel assertief op.

In het nieuws: Een drijvende barrière in de Zuid-Chinese Zee.

De Filipijnen hebben de Chinese kustwacht er zondag van beschuldigd een barrière te bouwen in de Zuid-Chinese Zee. Meer bepaald in de Scarborough Shoal, zo’n 300 kilometer ten westen van de Filipijnen.

  • De kustwacht van Manila, evenals het Filipijns Bureau voor Visserij en Aquatische Bronnen zeggen de barrière “sterk te veroordelen”. 
  • “De Filipijnse kustwacht zal nauw blijven samenwerken met alle betrokken overheidsinstanties om deze uitdagingen aan te pakken, onze maritieme rechten te handhaven en onze maritieme domeinen te beschermen”, schreef Jay Tarriela op X.
  • Met betrokken overheidsinstanties wordt onder andere gekeken naar Vietnam, Maleisië en Taiwan. Deze landen spraken ook hun ongenoegen uit over de claims van China in de Zuid-Chinese Zee.
  • Volgens Tarriela stuurden Chinese boten, die de barrière bewaakten, 15 radioberichten waarin gesteld werd dat de Filipijnse schepen internationale wetten overtraden. Toen de schepen realiseerden dat er mensen van de media aanwezig waren op de Filipijnse schepen, zouden ze volgens Tarriela weer zijn weggegaan.

Negen strepen

  • China is steeds duidelijk geweest over hoe het land het zeegebied ziet. Als het zijne. Met de nine-dash line, een Chinese kaart die aangeeft waar volgens hen de grenzen liggen, provoceert het de buren.
  • Die kaart met negen strepen werd in 2009 ingediend bij de Verenigde Naties. In 2013 werd daar een tiende streep aan toegevoegd, ten oosten van Taiwan. Eind augustus werd de grens op die kaart nogmaals wat opgeschoven.
  • De Zuid-Chinese Zee is voor veel vissers noodzakelijk om te overleven. Daarnaast is het ook een economische ader waar jaarlijks voor 3 biljoen dollar aan handel doorstroomt. 
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.