Uber is voor velen, vooral jonge stadsbewoners, een vanzelfsprekendheid geworden. Maar de taxidienst is al jaren gebaseerd op enorme juridische onduidelijkheid over het statuut van de chauffeurs. Voor de EU zouden ze feitelijk werknemers moeten worden, waardoor ze meer rechten verkrijgen. Maar Uber waarschuwt voor de zware economische gevolgen.
Begin van het einde voor Uber? Europa buigt zich over het statuut van zijn chauffeurs
Waarom is dit belangrijk?
Het statuut van medewerkers in de deeleconomie - van ride-sharing tot bezorgbedrijven - roept al tien jaar vragen op, en niet alleen wat betreft hun verloning. Hoe zit het met verzekeringen in geval van een ongeval, of met het screenen van medewerkers voor de veiligheid van passagiers? Ultrakapitalistische technologiebedrijven als Uber staan opnieuw tegenover de normaliserende wil van de Europese Unie.Minimumloon en ouderschapsverlof
In het nieuws: De EU overweegt de medewerkers van het Uber-systeem te beschouwen als feitelijke werknemers. De leiders van het bedrijf slaan alarm en voorspellen nu al het einde van hun diensten in tal van steden.
- Uber voorspelt een gemiddelde tariefsverhoging van 40 procent in Europa als het idee van de EU werkelijkheid wordt, omdat dit zou betekenen dat haar chauffeurs volledige arbeidsrechten krijgen, waaronder een minimumloon en toegang tot de gebruikelijke voordelen voor een werknemer, zoals ouderschapsverlof. Momenteel worden ze de facto beschouwd als zelfstandigen.
- Ander gesteld: Uber-chauffeurs zouden niet langer onder een ‘grijs’ statuut vallen dat het mogelijk maakte om de meeste arbeidswetten te omzeilen. Voor het bedrijf kan dit zijn economische model in gevaar brengen.
Geciteerd: “Als Brussel Uber dwingt om chauffeurs en bezorgers in de hele EU opnieuw in te delen, zouden we kunnen verwachten dat het aantal werkgelegenheidskansen met 50 tot 70 procent afneemt. Dit zou de prijzen voor consumenten in grote steden met maximaal 40 procent kunnen verhogen, volgens schattingen van de Europese Commissie, en met minder chauffeurs kunnen passagiers aanzienlijk langere wachttijden verwachten”, zegt Anabel Diaz van Uber Europa aan de Financial Times.
Flexibiliteit van de medewerker, comfort van de klant
Ingezoomd: Uber presenteert dit als een feitelijke beperking van hun flexibiliteit. En dit zou gevolgen hebben voor het gemak van de consumenten.
- Het bedrijf schat dat deze status de meer incidentele chauffeurs zal doen vertrekken, degenen die Uber zien als een bijverdienste. Dit zou dus het aantal beschikbare auto’s in een bepaalde stad verminderen. Dit is al waargenomen in steden waar Uber zich heeft moeten aanpassen aan lokale regels, zoals Madrid en Genève.
- “Om de kosten van tewerkstelling te beheren, zou Uber gedwongen worden om de uren te consolideren onder minder werknemers”, vervolgt Anabel Díaz in de economische krant. “Chauffeurs en bezorgers zouden moeten solliciteren voor een beschikbare positie, als die er is; zich aanbieden voor specifieke uren en locaties; elke rit accepteren die ze krijgen aangeboden; en akkoord gaan om niet op andere apps te werken.”
- Uber benadrukt natuurlijk dat het niet om zijn winstgevendheid gaat in zijn verzet tegen dit Europese project. Het is vermeldenswaard dat het bedrijf zelfs vorig jaar, ondanks pogingen om zijn inkomsten te diversifiëren, zoals met advertenties, nooit winstgevend is geweest.
- Ondertussen is het imago van Uber aanzienlijk geschaad door de Uber Files: een enorm systeem om politieke gunsten te verkrijgen, met name in Frankrijk, en om zijn gegevens te verbergen voor de computersystemen van Europese politiediensten. Dit lijkt de EU op het eerste gezicht niet meteen milder te stemmen.
(evb)