El Niño blokkeert 250 schepen aan het Panamakanaal

Twee jaar geleden blokkeerde een schip van de rederij Evergreen een week lang de doorvaart door het Suezkanaal. Vandaag is het weersfenomeen El Niño de schuldige van problemen in een andere levensader van de commerciële scheepvaart. Vanwege de aanhoudende droogte in de Zuidelijke Stille Oceaan stapelen de vrachtschepen zich op in het Panamakanaal.

Waarom is dit belangrijk?

Het Panamakanaal is een belangrijke verkeersader, die zes procent van de wereldwijde zeehandel voor zijn rekening neemt. Jaarlijks maken ruim 14.000 schepen gebruik van het kanaal, dit zijn gemiddeld 40 schepen per dag. Meer dan 90 procent van het scheepvaartverkeer betreft zeeschepen. Containerschepen varen het meest frequent door het kanaal; per jaar ongeveer 3500.

In het nieuws. Het Panamakanaal wordt grotendeels gevoed door een kunstmatig stuwmeer, het Gatúnmeer, dat de sluizen in het kanaal van het nodige water voorziet. Naast de klimaatverandering zorgt het weersverschijnsel El Niño in de Zuidelijke Stille Oceaan voor hitte en uitblijvende regen.

  • Als gevolg daarvan is het waterpeil van het Gatúnmeer aan het begin van het regenseizoen aanzienlijk lager dan het gemiddelde over vijf jaar.
  • Eind juli had de verantwoordelijke autoriteit daarom
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.