‘Soft skills’ bij leidinggevenden worden essentieel: “Ondernemen doe je niet meer alleen voor de winst”

Leidinggevenden moeten meer inzetten op het beheersen van de zogenaamde soft skills. Dat vindt Veronique Elskens van rekruteringsbedrijf Robert Half. Aan Business AM legde ze uit waarom soft skills belangrijk zijn om jongere generaties aan boord te houden.


Beluister hier het volledige interview met Veronique Elskens:


Uitgelegd: Onder soft skills verstaan we allerlei menselijke vaardigheden waardoor je efficiënt kan functioneren in een werkomgeving. Hierbij valt vooral te denken aan sociale en communicatieve vaardigheden. Het zijn de tegenhangers van hard skills zoals projectmanagement of financiële kennis.

  • Elskens: “Soft skills zijn essentieel om het hoofd te kunnen bieden aan de digitale transformatie of de volatiliteit in de markten, maar ook vooral om een nieuwe generatie werknemers aan te trekken en aan boord te houden. Er wordt veel gesproken over hernieuwde soft skills, zoals veerkracht, creativiteit, onderhandelingsvaardigheden of actief luisteren. Dat laatste helpt om een generatie mensen te betrekken die gewend zijn om een stem te hebben.”
  • “Duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke thema’s, niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor de jongere generaties. Er is een mentaliteitsverandering op de werkvloer voor nodig. De jeugd is de toekomst. Vanuit het directieniveau moet er worden gefocust op een bedrijfscultuur die een verantwoordelijk en authentiek zelfbewustzijn rond die thema’s omvat en uitstraalt.”
  • “Leiders moeten zichzelf verantwoordelijk stellen voor het ontwikkelen van die bedrijfsmentaliteit. Ondernemen doe je niet alleen meer voor de winst, maar ook voor een algemeen belang. Belangrijk is ook dat ze over die gestructureerde aanpak kunnen communiceren” geeft Elskens aan. “Echte leiders zijn bereid om zich te schikken naar een veranderend patroon en om de bewijslast meer op zich te nemen.”
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.