Brussels Airlines dient klacht in tegen regionale luchthavens, met mogelijk grote gevolgen

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft een klacht ingediend tegen de staatssteun die regionale luchthavens krijgen in België. Als de maatschappij gelijk krijgt, kan dit grote gevolgen hebben, legt luchtvaartexpert Luk De Wilde uit.


Beluister hier het volledige interview met Luk De Wilde:


Waarom is dit belangrijk?

Brussels Airlines vindt een aantal gunstmaatregelen voor de regionale luchthavens oneerlijk. Het is echter door die maatregelen dat lagekostenmaatschappij Ryanair in de luchthaven van Charleroi aanwezig is. De kans bestaat dat Ryanair naar het buitenland trekt.
  • De Wilde: “Brussels Airlines heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie, ten opzichte van de regionale luchthavens in België. Charleroi is de thuisluchthaven van Ryanair, die heeft kunnen rekenen op heel veel voordelen, onder andere een grote korting op de luchthaventaksen. Er is dus sprake van een ongelijk speelveld tussen de verschillende luchthavens.
  • “De regionale luchthavens hoeven ook nauwelijks kosten te betalen aan de luchtverkeersleiding. Terwijl Brussels Airport vrij aanzienlijke kosten heeft, maar die worden deels gedragen door de luchtvaartmaatschappijen.”
  • “Mocht het onderzoek van de Europese Commissie nadelig uitvallen voor de luchthaven van Charleroi, dan zou dat bijzonder grote gevolgen kunnen hebben voor Ryanair. Charleroi is een zeer belangrijke luchthaven voor Ryanair. Het bedrijf heeft er zestien vliegtuigen gestationeerd staan. Mochten de luchthaventaksen omhoog gaan en Ryanair moet die kosten ook gaan aanrekenen aan zijn klanten, dan valt het voordeel dat Ryanair heeft, weg. Het was ook een van de redenen dat het weggetrokken is op Brussels Airport”, herinnert De Wilde zich.
  • “Ryanair zou verder kunnen kijken dan België, bijvoorbeeld in Nederland. Het is daar niet heel actief, enkel op de luchthaven van Eindhoven. Maar net over de grens in Duitsland is Ryanair sterk aanwezig op Weeze Airport. Dat is een kleine luchthaven, gelegen te midden van de bossen in heel landelijk gebied. Nu is het aantal luchthavens ook beperkt. Maar de kans is niet uitgesloten dat Ryanair de activiteiten gaat verplaatsen naar luchthavens in omringende landen waar het voordeel groter is.”

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.