Het is een geweldige week geweest voor Tesla. Na de publicatie van de beter dan verwachte resultaten zag de producent van elektrische wagens de aandelenkoers met zo’n 7 procent stijgen, waarmee het bedrijf een vervolg gaf aan de opwaartse trend die begin dit jaar werd in gezet. Maar als Tesla het momentum wil vasthouden, zal het alles uit de kast moeten halen om nieuwe klanten aan te trekken.
Context: Tesla leverde 466.140 voertuigen af in het tweede kwartaal van 2023, een stijging ten opzichte van het eerste kwartaal en dezelfde periode vorig jaar. Bovendien lag dat resultaat 18.000 eenheden boven de verwachtingen van analisten.
- In de eerste helft van het jaar produceerde Tesla meer dan 920.500 voertuigen. De autofabrikant is daarmee goed op weg om zijn doelstelling van 1,8 miljoen eenheden dit jaar te halen.
De feiten: Elon Musk heeft met succes prioriteit gegeven aan groei, maar dat is ten koste gegaan van de winstgevendheid, omdat de strategie van de CEO voornamelijk bestond uit prijsverlagingen.
- Nu rijst de vraag: kan Tesla die strategie voortzetten, en voor hoelang?
- Model Y en Model 3 waren goed waren voor 97 procent van de verkopen van de fabrikant in dat jaar. Modellen die 3 en 6 jaar oud zijn, kunnen na verloop van tijd wel hun aantrekkingskracht verliezen.
- Wat is het plan van Musk om nieuwe verkopers aan te trekken? En hoe zal hij de productie afstemmen op de vraag?
Lagere prijzen en vernieuwde modellen
Als Tesla zijn voertuigen wil blijven verkopen en wil voorkomen dat zijn voorraden toenemen – het maakte er 13.300 “te veel” in het tweede kwartaal en 74.300 in 2022 – zal de fabrikant zijn strategie moeten bijstellen, merkt het persagentschap Bloomberg op.
- Volgens analisten zal Tesla zijn prijzenoorlog voortzetten en dus nog meer kortingen en promoties aanbieden.
- Maar zoals Toni Sacconaghi, analist bij Bernstein, in een recent rapport aangaf, zal dat onvermijdelijk extra druk op de marges zetten.
- Daarom kan Musks bedrijf niet op zijn lauweren rusten en zal het met iets nieuws moeten komen, waaronder de langverwachte Cybertruck.
- Na verschillende keren de lancering te hebben uitgesteld, heeft Musk ons verzekerd dat de Cybertruck binnenkort op de markt komt, maar daar zal een stevig prijskaartje aan vasthangen. Hij maakte ook duidelijk dat het onmogelijk zou zijn om de kosten laag te houden omdat voor de productie nieuwe productiemethoden nodig zijn.
- De CEO heeft ook gewaarschuwd dat het voertuig langzaam op de markt zal worden gebracht.
- Verwacht dus niet dat er grote aantallen van Tesla’s nieuwe paradepaardje te koop zullen worden aangeboden.
- Tesla zal dus opnieuw moeten vertrouwen op zijn populairste modellen, de Model Y en Model 3. Hij zal vernieuwde versies van die wagens moeten aanbieden om nieuwe klanten aan te trekken.
- De fabrikant is hier al mee bezig, met Project Highland en Project Juniper, maar we weten niet wanneer die klaar zullen zijn voor de markt.
Zoom out: Dankzij het beperkte assortiment heeft Tesla de coronacrisis goed doorstaan. Doordat er slechts voor een beperkt aantal wagens onderdelen nodig waren, kon het bedrijf de impact van de verstoringen in de toeleveringsketens binnen de perken houden.
Conclusie: Maar nu de zaken er beter voorstaan en de concurrentie steeds harder wordt, zal Musk alles uit de kast moeten halen om ervoor te zorgen dat zijn bedrijf blijft groeien, zonder dat zijn winstmarges te hard onder druk komen te staan.
(ns)