Volgens Pirelli, de Italiaanse fabrikant van autobanden, bespioneert China het bedrijf door gegevens uit sensoren uit te lezen. Business AM vroeg toelichting aan Alain De Jong van Gocar.
Beluister hier het volledige interview met Alain De Jong:
De essentie: Door Chinese partners toe te laten op de Europese automarkt, loopt de eigen markt gevaar. De VS hebben al een bepaalde vorm van protectionisme. Volgens De Jong is Europa niet voorzichtig genoeg.
- De Jong: “Pirelli heeft een Chinese partner, Sinochem, die een belangrijk aandeel heeft in het bandenmerk. De Italianen vertrouwen de zaak niet helemaal en vermoeden een zekere vorm van spionage. Zij stellen dat er vertrouwelijke gebruikersgegevens worden gecapteerd via de cybersensoren die in de banden zijn ingepompt. Dat zou zelfs informatie van nationale veiligheid zijn. Daarvoor roept men nu een Golden Power Mechanism in. Dat is een vorm van protectionisme om buitenlandse inmenging te beperken.”
- “Wij zetten onze markt wijd open voor de Chinese automerken. Die komen hier langzaam binnen en bieden interessante producten aan. Dat is een bedreiging voor onze Europese autosector die er mak op reageert. Zeker met de elektrificatie. Er zijn makkelijk 200 Chinese merken en nu komen er een twintigtal op onze markt. Er kan misschien een Chinese tsunami in de autosector op gang komen.”
- “In de Verenigde Staten zijn er regels en is er een zekere vorm van protectionisme. Dus wij zijn misschien een beetje naïef geweest. Die nieuwe technologie levert wel voordelen op, maar anderzijds zijn we ook sterk afhankelijk van het buitenland en vooral China op het vlak van componenten. Dat geldt voor de hele waardeketen”, benadrukt De Jong. “Want de Chinezen hebben ook veel grondstoffen in handen die noodzakelijk zijn voor de bouw van chips, batterijen en andere componenten die nodig zijn voor de toekomstige auto.” (as)