Netflix breidt zijn strijd tegen het delen van wachtwoorden uit naar België en Frankrijk

De strijd van Netflix tegen het delen van wachtwoorden escaleert in Europa. Na een eerste poging in Portugal en Spanje richt de nummer één onder de streamingdiensten zich op de sluipers in België en Frankrijk, en niet alleen daar.

Het nieuws: Netflix breidt zijn strijd tegen het delen van wachtwoorden uit naar honderd nieuwe landen.

De details: Gebruikers die hun account buiten hun huishouden delen, ontvangen een e-mail met twee opties.

  • Optie 1: degenen die ‘profiteren’, worden uitgenodigd om een eigen abonnement af te sluiten en gebruik te maken van de profieloverdrachtstool om hun kijkgeschiedenis en voorkeuren te behouden.
  • Optie 2: de eigenaren van de accounts kunnen een extra vergoeding betalen om een abonnee toe te voegen die niet in hun huishouden woont aan hun abonnement. Deze persoon kan dan profiteren van de Netflix-catalogus tegen lagere kosten.
    • Deze oplossing kost 3,99 € en 5,99 € per maand in België en Frankrijk.

Let op: Netflix verzekert dat leden van hetzelfde huishouden kunnen blijven genieten van hun catalogus zonder extra kosten.

  • De extra kosten variëren per land.

Een dreiging die geen dreiging is

Met deze e-mailaanpak probeert Netflix een nieuwe benadering om het delen van wachtwoorden tegen te gaan. De genomen positie blijft echter beperkt, althans op het eerste gezicht.

  • Er is namelijk geen sprake van het detecteren van profiterende accounts via het wifi-netwerk van het huishouden, zoals eerder werd gesuggereerd.
    • Het is wel mogelijk om het gedrag van abonnees te analyseren om mogelijke fraudeurs op te sporen, maar Netflix zegt niets over hoe het dit zal doen.
  • Er wordt geen straf genoemd voor degenen die blijven profiteren van het systeem. Ook hier vermeldt het streamingplatform niet of er sancties zullen worden opgelegd na een bepaald aantal verzonden e-mails.
  • Het is moeilijk voorstelbaar dat Netflix zijn doelen kan bereiken met deze aanpak.
  • Men kan zich voorstellen dat de negatieve reacties op de eerste tests in Europa, die hebben geleid tot massale opzeggingen, de streamingdienst hebben doen afzien van hun oorlogszuchtige plannen.

Desondanks blijft Netflix vastberaden in zijn strijd. Een goede zaak, volgens Wall Street.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.