Duitsland verslaat de VS in race voor de bouw van een megabatterijfabriek voor elektrische auto’s

De Zweedse batterijproducent Northvolt heeft aangekondigd dat het miljarden euro’s gaat investeren in Duitsland om een fabriek op te zetten die gespecialiseerd is in de productie van batterijen voor elektrische auto’s. Een grote overwinning voor Berlijn, een bittere teleurstelling voor de VS.

Waarom is dit belangrijk?

De batterijrace woedt tussen de VS en Europa, aangezien elektrische voertuigen steeds belangrijker zullen worden nu de EU de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor in 2035 verbiedt. De Amerikanen hebben de Inflation Reduction Act ingevoerd om zo veel mogelijk wind in hun zeilen te krijgen, maar Europa heeft niet stilgezeten.

In het nieuws: Northvolt zou tussen 3 en 5 miljard euro kunnen investeren in een nieuwe fabriek in Duitsland, meldt Euractiv.

  • Het Zweedse bedrijf zal naar verwachting ongeveer 500 miljoen euro aan Duitse subsidies ontvangen, aldus de Europese media, die twee bronnen dicht bij de zaak citeren.
  • Het jaarlijkse productievolume na het opstarten van de fabriek zal 60 GWh bedragen en zal ongeveer een miljoen elektrische voertuigen van stroom kunnen voorzien.
  • De Duitse regering en de lokale autoriteiten hopen dit jaar aan de nodige voorwaarden te voldoen om zo snel mogelijk met de bouw te beginnen en de eerste batterijcellen in 2026 te leveren.
  • “Met de volgende stappen van Northvolt kan Duitsland zich verheugen op een van de belangrijkste vlaggenschipprojecten van de energie- en transporttransitie, die duizenden banen in groene technologieën zal opleveren”, zei de Duitse minister van Economie Robert Habeck in een verklaring.
    • Concreet zullen 3.000 banen worden gecreëerd in Heide, waar de fabriek wordt gebouwd, maar “nog eens duizenden in de omliggende industrie en dienstensector” zouden moeten volgen, aldus de minister.
  • Zowel Northvolt als vertegenwoordigers van de Duitse regering gaven aan dat de exacte investerings- en financieringscijfers niet definitief waren en afhankelijk waren van goedkeuring door de Europese Commissie.

Tussen de regels door: Een verpletterende overwinning van de Europese Unie op de Verenigde Staten.

  • Verschillende bedrijven hebben aangekondigd dat zij hun investeringen in Noord-Amerika versnellen dankzij de IRA, soms ten koste van Europa (met name Tesla in Duitsland), en vooral Northvolt, dat had aangegeven dat het zijn plannen in Duitsland in de ijskast zette om zich op de Verenigde Staten te richten, dankzij de lucratieve subsidies van de Inflation Reduction Act (IRA).
  • En in begin van maart begon eindelijk de tegenaanval van de EU
  • De Unie kondigde het “Tijdelijk crisis- en transitiekader” (TCTF) aan ter bevordering van steunmaatregelen in sleutelsectoren voor de overgang naar een koolstofneutrale economie. Zo wordt het speelveld in Europa terug gelijk getrokken met dat in de VS.
    • In bepaalde situaties kunnen de EU-lidstaten dankzij dit mechanisme subsidies van andere landen, waaronder de Verenigde Staten, evenaren.
  • Het is dit TCTF dat Duitsland wil aanwenden om deze megafabriek van Northvolt te financieren.
    • “De geplande staatssteun moet door de Europese Commissie worden goedgekeurd op basis van de TCTF; de Duitse federale regering en de Europese Commissie zijn constructieve gesprekken aangegaan. Als de Europese Commissie de financiering goedkeurt, zal de TCTF voor het eerst in Duitsland worden gebruikt”, legt Robert Habeck uit.
    • “Het is geweldig dat de EU de weg heeft vrijgemaakt voor Northvolt om zich hier met de TCTF te vestigen en zo op zeer korte termijn een antwoord te bieden op de Amerikaanse IRA”, zegt Daniel Günther, minister-president van de Duitse regio Sleeswijk-Holstein.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.