‘The Super Mario Bros. Movie’ breekt zowel in België als wereldwijd records

Sinds vorige week speelt The Super Mario Bros. Movie in de Belgische zalen. En die doet het ook meteen goed, want ondertussen genoten al meer dan 200.000 bezoekers van de film. Ook wereldwijd breekt de verfilming van de populaire videogame records aan de box office.

De nieuwe verfilming van de populaire game Super Mario Bros. is er. Na de mislukte poging uit 1993 zijn het deze keer Nintendo, Illumination Entertainment – verantwoordelijk voor de Minions-films – en Universal Pictures die de handen in elkaar slaan voor een nieuwe film.

Die film wordt door de critici op matige reacties onthaald, maar bij de fans doet die het wel goed. In zijn eerste weekend behaalde de film in de Verenigde Staten zelfs het beste openingsweekend van het jaar. En ook in België lijkt Super Mario een succes.

The Super Mario Bros. Movie

The Super Mario Bros. Movie zal enorm veel op de gelijknamige game lijken. In de trailer zagen we zo hoe Mario zich eerst in allerhande herkenbare decors uit onder andere New Super Mario Bros. U Deluxe beweegt. Daar zien we onze bekende loodgieter samen met Donkey Kong sterk worden door het eten van paddenstoelen en vuurbloemen.

In de film zien we ook een wilde achtervolgingsscène op de bekende racebaan Rainbow Road uit verschillende Mario Kart-games. Het is dus echt een liefdesbrief aan de fans, en dat is ook terug te zien in de reacties. Op Rotten Tomatoes haalt de film slechts een score van 56 procent bij de critici, maar van het publiek krijgt die dan weer een hoge score van 96 procent.

Records

Die publieksscore vertaalt zich ook naar de bioscopen over de hele wereld. In België lokte de film in zijn eerste week al meer dan 200.000 bezoekers. Dat meldt Sony Pictures in een persbericht. Daarmee is The Super Mario Bros. Movie ook meteen goed voor het beste openingsweekend van het jaar in België, de beste opening ooit van een animatiefilm van Universal én de derde beste opening voor een animatiefilm ooit.

Ook in de rest van de wereld scoort de film. In de Verenigde Staten bracht het project zelfs al 377 miljoen dollar (zo’n 343 miljoen euro) op in de eerste drie dagen. Dat zal de komende dagen en weken alleen nog maar toenemen. Ondertussen zou er ook al interesse zijn voor een sequel.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.