Ford ziet divisie elektrische wagens als een startup

De Amerikaanse autofabrikant Ford Motor zal over een periode van drie jaar met de bouw van elektrische voertuigen een verlies van 6 miljard dollar opbouwen. Maar over drie jaar zal de divisie, die voorlopig de titel Model E draagt, wel met een winstmarge van 8 procent kunnen uitpakken. Dat heeft John Lawler, chief financial officer van Ford Motor, meegedeeld. De divisie moet volgens hem dan ook als een startup worden beschouwd.

Ondertussen blijven benzinevoertuigen de basis van de winst die Ford realiseert en het bedrijf verwacht daarin ook niet snel een verandering. De berichten weerspiegelen volgens analisten de uitdagingen waarmee de sector momenteel wordt geconfronteerd. Het hele bedrijf rekent erop over drie jaar een winstmarge van 11 procent te kunnen melden.

Verdere groeimogelijkheden

Ford Blue, de divisie verbrandingsmotoren van de Amerikaanse autobouwer, boekte vorig jaar een winst van 6,8 miljard dollar, met een winstmarge van 7,2 procent op een totale omzet van 94,7 miljard dollar. Ford Pro, de afdeling commerciële voertuigen, verdiende tijdens datzelfde tijdsbestek 3,2 miljard dollar, met een marge van 6,6 procent op een totale omzet van 48,9 miljard dollar.

In totaal boekte Ford vorig jaar een bedrijfswinst van 10,4 miljard dollar en een nettoverlies van 2 miljard dollar. “Ford Blue en Ford Pro zijn momenteel beide solide winstgevend en goed gepositioneerd voor groei”, benadrukte Lawler daarbij.

Lawler zei dat Ford Pro naar verwachting zijn inkomsten dit jaar bijna zal verdubbelen, dankzij de introductie van de aangepaste pickup Super Duty, terwijl de constructeur ook de elektrische versie van zijn bestelwagen Transit in Europa introduceert.

Ford Blue zal dit jaar de volgende generatie van de beroemde Mustang en de opgefriste crossover Escape uitrollen, naast de revisie van de Super Duty. “Ford Blue blijft voor het concern nog steeds een groeibedrijf,” verduidelijkte Lawler. “We hebben de onrendabele modellen uit de portfolio gehaald en werken nu met een kern iconische voertuigen met blijvende groeimogelijkheden.”

Anderzijds zal de divisie Model E dit jaar volgens ramingen een verlies van ongeveer 3 miljard dollar lijden. Dat bedrag komt overeen met de negatieve cijfers die de afdeling de voorbije twee jaar heeft geregistreerd. Dat is onder meer te wijten aan zware investeringen die in de nieuwe technologie worden voorzien.

Startup

Maar John Lawler beklemtoonde dat Model E over drie jaar winstgevend zal zijn. Daarbij wordt een winstmarge van 8 procent in het vooruitzicht gesteld. “Model E moet dan ook als een startup worden beschouwd”, wierp Lawler op.

“Het is algemeen geweten dat startups geld verliezen terwijl ze investeren in vermogen, kennisontwikkeling, het opbouwen van verkoopvolumes en het verwerven van marktaandeel. Model E werkt aan elektrische voertuigen van de tweede en zelfs derde generatie.”

Momenteel biedt Model E in de Verenigde Staten drie elektrische modellen – de Mustang Mach E, de F-150 Lightning en de bestelwagen Transit – aan.

De voorbije twee jaar heeft Ford aangekondigd vier nieuwe batterijfabrieken en een nieuwe assemblagefabriek voor elektrische voertuigen te bouwen en zwaar te zullen investeren in de aankoop van grondstoffen om elektrische voertuigen te bouwen.

Ford wil dit jaar in totaal 600.000 elektrische wagens produceren. Over drie jaar moet een productieniveau van 2 miljoen exemplaren zijn bereikt. Verwacht wordt dat de verliezen dit jaar met 43 procent zullen oplopen. Zonder de kosten voor onderzoek en ontwikkeling, zou dit jaar echter een break-even moeten kunnen benaderd.

Ford Blue liet tijdens de voorbije twee jaar in totaal een positief resultaat van iets meer dan 10 miljard dollar optekent. Ford Pro maakte tijdens diezelfde periode een winst van 5,9 miljard dollar. Dit jaar verwacht Ford Blue nog een winst een 7 miljard dollar winst, waardoor een bescheiden stijging tegenover vorig jaar zal kunnen worden gemeld. Ford Pro zal naar verwachting dit jaar 6 miljard dollar winst boeken. Dat is bijna een verdubbeling tegenover vorig jaar.

Ford is de tweede grootste verkoper van elektrische voertuigen in de Verenigde Staten, maar de achterstand op marktleider Tesla is bijzonder groot. Tesla heeft twee derde van de Amerikaanse markt in handen, maar Ford wil op termijn het Amerikaanse marktleiderschap veroveren. Daarvoor voorziet Ford de volgende drie jaar een investering van 50 miljard dollar.

Dure aangelegenheid

“De lancering van een bedrijf voor de ontwikkeling en productie van elektrische wagens, is geen goedkope onderneming”, merkt analist Chris Bibey in een commentaar op de aankondiging van Ford op. “Ford Motor komt daar – net zoals vele andere autofabrikanten – op de harde manier achter.”

“Een verlies van 3 miljard dollar – zelfs voor een bedrijf met de omvang van Ford – is altijd een ernstige zaak. Maar Ford en zijn investeerders kunnen troost putten uit het feit dat het bedrijf dit jaar nog steeds een winst van ongeveer 10 miljard dollar verwacht.”

Jim Farley, chief executive van Ford Motor, erkende eerder dit jaar al dat het bedrijf de uitgaven voor de uitbouw van de divisie elektrische voertuigen had onderschat. “We wisten niet dat de kabelboom voor de elektrische Mustang Mach-E uiteindelijk 1,6 kilometer langer was dan nodig”, gaf hij daarbij toe.

“Dat zorgde voor een extra gewicht van 70 pond en een meerkost van 300 dollar per batterij. Ook bleek dat er onvoldoende werd geïnvesteerd in remtechnologie, die kon helpen om de omvang van de batterij te beperken.”

“Dit klinkt als vergissingen, maar moeten in werkelijkheid eigenlijk als groeipijnen worden omschreven”, beklemtoonde Bibey. “De markt voor elektrische voertuigen staat nog in de kinderschoenen. Autofabrikanten zijn voortdurend hun processen aan het bijstellen.”

“Er zijn nog een aantal knelpunten die een massale introductie van elektrische wagens hinderen”, werpt Bibey nog op. “In eerste instantie is er de ontoereikende oplaadinfrastructuur. Er is hier wel een duidelijke verbetering merkbaar, maar het netwerk is nog altijd niet op het niveau dat nodig is om het steeds toenemende aantal elektrische voertuigen te kunnen verwerken.”

“Daarnaast zijn er de kosten voor het opladen van de elektrische voertuigen. De tarieven liggen vaak hoger dan bij het tanken van benzine. Dit kan twijfelende consumenten afschrikken. Tenslotte blijkt ook voor de aankoop van een elektrische wagen nog altijd een aanzienlijk investeringsbudget te moeten worden voorzien.”

“Elektrische wagens worden vaak als een luxe-aankoop beschouwd. Dat zal pas veranderen wanneer de aanschaf van een elektrische wagen niet langer duurder is dan de aankoop van een wagen met een traditionele verbrandingsmotor.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.