Industrie vreest voor haalbaarheid tijdschema’s introductie elektrische wagens 

In de autosector vreest een meerderheid van de managers dat de doelstellingen voor de invoering van elektrische wagens binnen de vooropgestelde termijnen niet haalbaar zullen zijn. Dat blijkt uit een wereldwijde enquête bij zeshonderd managers in de autosector in opdracht van het bedrijf ABB Robotics en de publicatie Automotive Manufacturing Solutions.

De onderzoekers stelden vast dat 59 procent van de respondenten van mening is dat de omschakeling naar de productie van zuiver elektrische voertuigen binnen de huidige wettelijke termijnen niet haalbaar is.

Twijfels

De ondervraagden verwijzen bij hun twijfels naar onder meer uitdagingen bij de aanpassing aan een nieuwe toeleveringsketen voor batterijen, zorgen over de hoge kapitaalinvesteringen die nodig zullen zijn, tekorten aan grondstoffen en een gebrek aan geschikte infrastructuur en aan netcapaciteit.

Hoewel 28 procent dacht dat de vooropgestelde termijnen haalbaar waren, werd ook daar vaak opgemerkt aan dat er aanzienlijke uitdagingen zouden zijn, terwijl 18 procent dacht dat de huidige doelstellingen nooit zouden worden gehaald.

Slechts 11 procent van de ondervraagde managers bleek van mening te zijn dat alle regionale doelstellingen voor de invoering van elektrische wagens in de loop van het volgende decennium realistisch waren.

“De autosector is zich terdege bewust van de spanningen die gepaard gaan met het halen van de voorgestelde regionale tijdschema’s voor een volledige overstap naar elektrische mobiliteit”, beklemtoonde Joerg Reger, managing director van ABB Robotics Automotive Business Line.

“Automatisering is de sleutel tot een meer veerkrachtige, efficiëntere en snellere productie om deze doelstellingen te halen. Daarom is er veel vraag naar robots die gespecialiseerd zijn in de assemblage van aandrijflijnen voor elektrische voertuigen.”

“Deze oplossingen zorgen voor een radicale inkorting van de bouwtijden, een verbetering van de flexibiliteit en een verdere vereenvoudiging van het productieproces. Dat alles leidt uiteindelijk tot een daling van de productiekosten.”

De nieuwe toeleveringsketen wordt door 19 procent van de respondenten als een belangrijke belemmering voor de introductie van elektrische wagens genoemd, terwijl 16 procent erkent zich zorgen te maken over de hoge kapitaalinvesteringen die nodig zijn.

Tekorten aan grondstoffen, geschikte infrastructuur en gebrek aan netcapaciteit stonden eveneens hoog op de lijst van problemen die nog moeten worden opgelost. Door 26 procent werd een gebrek aan oplaadinfrastructuur genoemd als de grootste belemmering voor de invoering van elektrische mobiliteit, terwijl 17 procent de hoge aankoopprijzen van de wagens als de meest cruciale hinderpaal omschreef.

Uitdaging

“Het onderzoek bevestigt de uitdagingen voor de autosector, namelijk dat de productie onder druk staat en dat verstoorde toeleveringsketens een ernstig knelpunt blijken”, voert Daniel Harrison, autospecialist bij Automotive Manufacturing Solutions, aan.

“Dit zal wellicht een aanzienlijke uitdaging vormen voor de capaciteiten van de industrie om een snelle overschakeling naar elektrificatie te maken en tevens ook op welke manier de doelstellingen voor een bredere duurzaamheid voor de productie, vooral in een periode van grote economische onzekerheid, kunnen worden gerealiseerd.”

“Binnen die context blijven bovendien uitdagingen bestaan rond de beschikbaarheid en de kosten van arbeid. Daarbij is ook het tempo van de omschakeling van het bestaande werknemersbestand van belang.”

Over de realisatie van een duurzame productie toonde de sector zich wel positiever. Vastgesteld werd dat 80 procent van de managers getuigde dat duurzaamheid een haalbare doelstelling is. Slechts 4 procent stelde dat de sector er niet in zou lukken een duurzame activiteit uit te bouwen.