Topsnelheid federale politie wordt beperkt door besparingen

De federale politie wil 15 procent besparen op zijn energiefactuur. Een van de genomen maatregelen is het beperken van de snelheid bij niet-dringende interventies. Wagens van de federale mogen zo maximum 100 kilometer per uur rijden op snelwegen.

In het nieuws: Het ‘Federale Winterplan’ werd op 13 december 2022 ondertekend door commissaris-generaal Marc de Mesmaeker, de hoogste in rang bij de federale politie.

  • Volgens Het Nieuwsblad zou het plan destijds ondertekend zijn, maar werd het enkele maanden in de kast geschoven. Nu zou het toch ingevoerd zijn. Concreet wil de federale politie enkele maatregelen nemen om te besparen. Zo moet de energiefactuur van de gebouwen en voertuigen van de politie met 15 procent worden teruggedrongen.
  • In totaal worden 24 maatregelen ingevoerd. De meest opvallende is de beperking van de snelheid op snelwegen tot 100 km/u. Als de politie opgeroepen wordt voor een dringende interventie, vervalt de regel uiteraard. De meer ecologische rijstijl zou kunnen resulteren in zo’n acht procent minder brandstofgebruik.
  • Daarnaast mogen agenten, of andere medewerkers van de federale politie, hun elektrische voertuigen niet langer opladen op het werk. Het gaat dan zowel om elektrische auto’s, fietsen als steps, die voor persoonlijk gebruik dienen. In de nota staat ook geschreven dat elektrische voertuigen een verhoogd brandgevaar inhouden: “Er vonden in België inderdaad reeds branden plaats, veroorzaakt door het vuur vatten van een lithiumbatterij”, zo schrijft Het Nieuwsblad.

Ook nog: Ook in de gebouwen zelf wordt bespaard, vooral op verlichting en verwarming.

  • Het personeel van de politie wordt aangespoord om de verlichting zo weinig mogelijk aan te zetten. “Verlicht het bureau niet te veel en maak maximaal gebruik van daglicht”, staat geschreven. Ook het gebruik van vaatwassers moet worden teruggedrongen, en medewerkers worden aangemaand meer de trap te gebruiken in plaats van de lift.
  • Ook de verwarming wordt teruggeschroefd. Tijdens de werkuren staat de thermostaat maximum op 19 graden, ’s nachts gaat dit naar 14 graden.

De reactie: De maatregelen worden niet goed onthaald bij de medewerkers van de federale.

  • “Als je dan ’s ochtends toekomt is het ijskoud”, reageert Joery Dehaes van vakbond ACV op de verwarmingsmaatregel. “En die oude politiegebouwen krijg je dan ook gewoon niet meer warm tijdens de dag. Een voorbeeld? In de alarmcentrale van de federale politie in Antwerpen werken ze met een muts op en een dekentje op de schoot.”
  • Dehaes is hard voor zijn werkgever: “De federale politie wil zich heel graag voordoen als een moderne werkgever, maar is het niet. Jarenlang geleden werd er geopperd om de gebouwen beter te isoleren en om zonnepanelen te leggen. Dat kostte natuurlijk te veel, maar het resultaat is nu dat het personeel in de kou zit en met een platte batterij in de elektrische fiets naar huis moet. Het is om te huilen en het personeel krijgt nu echt genoeg van die capriolen om de federale politie onaantrekkelijk te maken en kapot te besparen.”
  • Vanuit de federale politie kwam zelf geen reactie.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.