E-commerce blijft in scheepvaart een zware bron van emissies

Bedrijven die met e-commerce actief zijn behoren tot de grootste vervuilers van de wereld. Dat is te wijten aan de gigantische hoeveelheden goederen die zij jaarlijks per schip vervoeren. Dat blijkt uit een rapport van de Ship It Zero Coalition, gebaseerd op een analyse van achttien grote bedrijven – actief in vooral de detailhandel, de technologie, de meubelindustrie en de modesector – die goederen in de Verenigde Staten importeren.

“De vraag naar e-commerce kent wereldwijd een sterke groei”, merken de onderzoekers op. “Daarbij moest worden vastgesteld dat de betrokken bedrijven twee jaar geleden gezamenlijk 4,2 miljoen standaardcontainers hebben verscheept. Daarbij werden 3,5 miljoen ton koolstofdioxide en 68 ton methaan geproduceerd. De grootste vervuilers bleken daarbij Walmart, Target en Home Depot.”

Walmart

Walmart was de grootste vervuiler. Het bedrijf was door de maritieme import in de Verenigde Staten twee jaar geleden verantwoordelijk voor 788.000 ton koolstofdioxide en 14,9 ton methaan. “Het bedrijf was verantwoordelijk voor 22,1 procent van de gezamenlijke uitstoot van koolstofdioxide die de achttien bedrijven dat jaar laten optekenen”, wordt in het rapport aangevoerd.

“Target eindigde op de tweede plaats met 544.000 ton koolstofdioxide en 10 ton methaan, gevolgd door Home Depot met bijna 420.000 ton koolstofdioxide en 8 ton methaan. Andere grote vervuilers bleken onder meer LG Electronics, Nike, Amazon, Ikea, Adidas, Samsung en Hennes & Mauritz (H&M).

Opgemerkt werd nog dat LG Group en Samsung de grootste vervuilers onder de technologiebedrijven waren. Daarbij werd gewag gemaakt van respectievelijk 309.000 ton en 217.000 ton koolstofdioxide en 5,9 ton en 4,2 ton methaan. Nike was met een uitstoot van 87.000 ton koolstofdioxide lijstaanvoerder in de modesector.

“Consumenten willen in overgrote meerderheid dat hun goederen worden verscheept met emissievrije schepen en hebben gemeld hun activiteiten te willen verplaatsen naar bedrijven die in het maritieme verkeer een betere ecologische voetafdruk kunnen tonen”, voert Madeleine Rose, directeur van de Pacific Environment Climate Campaign, aan.

“Bedrijven die voor hun maritieme transporten nog steeds van fossiele brandstoffen afhankelijk zijn, dienen van vervuilende schepen af te zien en moeten inspanningen doen om voor hun vervoer op emissievrije schepen over te stappen.”

Uitfaseren

Het rapport berekent ook dat de havens van Los Angeles en Long Beach, die met meer dan 40 procent van de invoer met containers het grootste deel van de vracht van bedrijven verwerken, 35,5 procent van de totale koolstofuitstoot produceerden.

Daarna volgden de havens van Savannah (13,3 procent), Seattle (13,1 procent) en New York en Newark (10,5 procent). Helemaal onderaan staat de haven van Houston met een aandeel van 6,6 procent, maar met 1,1 ton koolstofdioxide per verscheepte container wordt de Texaanse stad met de grootste uitstoot-intensiteit gekenmerkt.

Het minst emissie-intensief zijn de havens van Seattle, Tacoma en de Northwest Seaport Alliance. Daar wordt een gemiddelde van 732 kilogram koolstofdioxide per container geregistreerd.

“Het rapport toont aan dat bedrijven in een breed spectrum van industrieën hun doelstellingen moeten verhogen om tegen eind dit decennium een 100 procent emissievrije scheepvaart te kunnen melden”, betoogt Kendra Ulrich, campagnedirecteur scheepvaart bij Stand.earth. “Deze ondernemingen moeten nu handelen en de scheepvaart snel milieuvriendelijker maken om een gezondere en duurzamere toekomst voor onze gemeenschappen en onze oceanen te garanderen.”

“Ingrepen zijn absoluut noodzakelijk. Ongeveer 90 procent van de wereldwijde handel wordt over zee vervoerd. Het uitblijven van maatregelen zal dan ook negatieve gevolgen hebben. Indien niet wordt ingegrepen zullen de emissies van dat transport tegenover de niveaus van vijf jaar geleden nog met 50 procent toenemen.” Een aantal bedrijven – waaronder Amazon, Target en Ikea – hebben zich geëngageerd om hun emissies compleet uit te faseren.