De vrees voor het beperkte bereik en een tekort aan oplaadmogelijkheden vormt voor vele burgers een drempel om tot de aanschaf van een elektrische wagen over te gaan. Toch zal een groot deel van de autobestuurders nagenoeg nooit met die knelpunten te maken krijgen. Dat blijkt uit een studie van wetenschappers aan de University of Delaware, de Dalhousie University en het Georgia Institute of Technology, gebaseerd op een analyse van de verplaatsingen van 333 eigenaars van een wagen met verbrandingsmotor over een periode van drie jaar.
“Niemand wil tijdens een reis een lange gedwongen rustpauze aan een laadstation doorbrengen”, zegt onderzoeksleider Willett Kempton, professor elektrotechniek aan de University of Delaware. “Nog een grotere nachtmerrie is ergens onderweg te stranden zonder laadstation in de buurt. Die problemen weerhouden vele burgers ervan om tot de aanschaf van een elektrische wagen over te gaan. Er moet echter worden vastgesteld dat die vrees heel dikwijls onterecht is.”
Misvatting
“Uit de analyse bleek dat een groot deel van de verplaatsingen ook probleemloos met een elektrische wagen zouden kunnen worden afgelegd zonder onderweg de batterij te moeten bijladen”, werpt professor Kempton op. “Het is een misvatting dat we benzine niet kunnen vervangen tenzij we over grotere batterijen beschikken en in staat zijn om supersnel te laden.”
“Deze studie maakt duidelijk dat er een segment van de markt – tussen 25 procent en 37 procent van de rijdende bevolking – bestaat waar elektrische wagens met kleinere batterijen, in combinatie met gemeenschappelijk oplaadmogelijkheden, aan alle rijbehoeften kunnen voldoen.”
“Deze combinatie van elektrische wagens uit de lagere prijscategorieën en goedkopere oplaadmogelijkheden in gemeenschappelijke installaties kan de toegankelijkheid van elektrische wagens voor een groter aantal bestuurders mogelijk maken”, geeft Kempton aan.
Divers
“Deze groep heeft een bijzonder divers karakter en omvat onder meer stedelingen, personen die voor langere reizen het vliegtuig of de trein gebruiken, lagere inkomensgroepen en senioren. Deze groepen hebben niet meer nodig dan een voertuig met een gemiddelde batterij. Dat kan een aanzienlijke besparing – tot zelfs 10.000 dollar – op de aankoop van een nieuwe elektrische wagen opleveren.
“De analyse maakt duidelijk dat een elektrische wagen met een kleinere batterij aan bijna alle rijbehoeften van het grootste deel van de bevolking kan voldoen”, merkt de wetenschapper op. “Een voertuig met een actieradius van 150 mijl zou beantwoorden aan de noden van de meeste bestuurders, op voorwaarde dat ze maximaal drie tot vier keer per jaar met de auto een langere reis zouden ondernemen.”
Uit cijfers van de Amerikaanse Federal Highway Administration blijkt dat lichte voertuigen in de Verenigde Staten gemiddeld een uur per dag rijden en daarbij een afstand van ongeveer 35 mijl afleggen. “Maar dat getal kan misleidend zijn”, waarschuwen de onderzoekers. “De gemiddelde afstand die iemand dagelijks met de auto aflegt, geeft niet aan hoe groot de batterij moet zijn voor de langste autorit van het jaar.”