Spotify Technology SA heeft vrijdag bekendgemaakt dat het ‘voorlopig’ gaat stoppen met politieke reclameboodschappen af te spelen. Het bedrijf achter de muziekstreamingsdienst gaat dit doen vanaf begin volgend jaar.
Het is het grootste streamingplatform ter wereld, met 110 miljoen betalende gebruikers, en nog eens 140 miljoen luisteraars die de gratis versie hanteren. Om die laatste groep gaat het, want zij zijn diegene die reclame te horen krijgen.
Technologiebedrijven zijn meegesleept in een verhitte discussie over hoe ze moeten omgaan met politieke advertenties.
Twitter hanteert sinds oktober een totaal verbod op politieke advertenties. Facebook daarentegen blijft er voor kiezen om politieke reclame op zijn platformen toe te laten, ook als daar leugens in staan. Na grote druk, van onder meer het Amerikaanse Congres, zouden er wel factchecks en labels voor berichten met valse informatie komen.
Toen Twitter-topman Jack Dorsey de reclameban aankondigde nam hij een duidelijk standpunt in tegen politieke boodschappen op sociale media. ‘politici moeten het bereik van zulke boodschappen verdienen, niet kopen’, klonk het. Verder zei hij dat politieke campagnes in betaalde advertenties kunnen beweren wat ze willen, wat volgens hem de geloofwaardigheid van Twitter aantast.
Het bestuur van de Zweedse streamingdienst wou expliciet niet oordelen over politieke boodschappen op sociale netwerken. ‘De beslissing is er gekomen omdat we niet over de juiste middelen beschikken om de advertenties te screenen’, vertelde een woordvoerder aan persagentschap Reuters.
‘We zullen deze beslissing opnieuw beoordelen terwijl we onze capaciteiten blijven ontwikkelen’, liet de woordvoerder nog weten.