Ferrari vlamt naar recordjaar en voorspelt nog verdere groei

De Italiaanse autobouwer Ferrari heeft het voorbije jaar opnieuw recordresultaten laten optekenen. Bovendien wordt ook voor nieuwe jaar een verdere stijging gemeld. Ferrari merkte daarbij op dat zowel de afzet als de omzet en de winst het voorbije jaar nieuwe pieken lieten zien.

Waarom is dit belangrijk?

Het illustreert de comeback van luxe. De puike cijfers zijn te danken aan luxeconsumenten, die meer wagens hebben gekocht en voor gepersonaliseerde items steeds hogere bedragen uitgeven. De verkoop werd vooral door Amerikaanse en Chinese klanten gestuwd.

De cijfers: Ferrari verkocht het voorbije jaar in totaal 13.221 wagens, tegenover een afzet van 11.155 auto’s het jaar voordien. De nettowinst liep daarbij op van 833 miljoen euro naar 939 miljoen euro. De omzet steeg met 19 procent tot bijna 5,10 miljard euro.

De toppers: De verkoopgroei werd het voorbije jaar in belangrijke mate door het instapmodel Portofino M en de hybride hypercar SF90 gedragen.

Per regio:

  • In China steeg de verkoop met 73 procent tot 1.552 wagens, terwijl in Noord-Amerika en Zuid-Amerika een groei met 22 procent tot 3.447 exemplaren werd opgetekend.
  • Met een verkoop van 5.958 auto’s, een toename met 8 procent tegenover het jaar voordien, bleef Europa ook het voorbije jaar voor Ferrari de grootste afzetmarkt.

Opvallend:

  • Op maat gemaakte toevoegingen, van interieurstoffen tot opvallend gekleurde remklauwen, blijven een belangrijke pijler van de activiteiten van Ferrari. Die ingrepen kunnen de prijs van een wagen met tienduizenden euros opdrijven.
  • De inkomsten uit de verkoop van motoren aan andere bedrijven vielen wel met 18 procent terug tot 155 miljoen euro. Dat is het gevolg van de afbouw van het aantal leveringen aan Maserati. Het leveringscontract tussen beide groepen wordt immers binnenkort beëindigd.

Nog betere vooruitzichten: Ferrari verwacht dit jaar een omzet van ongeveer 5,7 miljard euro, met een bedrijfswinst tussen 1,45 miljard euro en 1,5 miljard euro.

  • De Italiaanse constructeur verwacht tevens een verdere stijging van zijn winstmarge. Die stond vorig jaar op een niveau van 24 procent, maar zou dit jaar verder naar 26 procent oplopen.
    • “Hoewel de wereldwijde economie met heel wat complexe uitdagingen moet afrekenen, geven de behaalde resultaten Ferrari alle redenen om met veel vertrouwen naar de toekomst te blijven kijken”, verduidelijkte Benedetto Vigna, chief executive van de Italiaanse autobouwer.
  • Daniel Röska, autospecialist bij adviseur Bernstein, stelde daarbij dat een bredere wereldwijde economische neergang voor de verkoop van Ferrari mogelijk zelfs een stimulans zou kunnen vormen.
    • “Vele beleggers beschouwen een Ferrari immers als een veilig actief”, verduidelijkte Röska. “Dit betekent dat zij in moeilijke periodes sneller geneigd zouden zijn om tot de aankoop van een wagen van het Italiaanse merk te beslissen.”
  • Tom Narayan, analist bij RBC Capital Markets, voegde eraan toe dat de positieve vooruitzichten erop wijzen dat het management van Ferrari veel vertrouwen heeft in de productmix en de marge van het merk.

De nieuwe modellen: Dit jaar wil Ferrari vier nieuwe modellen op de markt brengen. Daarbij zal de Italiaanse constructeur zich met de Purosangue voor de eerste keer op de markt van de sportieve terreinwagens (suv) manifesteren.

  • “De orders voor de Purosangue liggen ver boven onze verwachtingen”, beklemtoonde Vigna. “Het orderboek voor de verschillende modellen loopt trouwens al tot in het volgende jaar.”
    • De analisten voegen eraan toe dat de Purosangue erin zou kunnen lukken om het klantenbestand van Ferrari met een nieuw publiek uit te breiden.
  • Het voorbije jaar vormden hybride modellen bij Ferrari 22 procent van de totale verkoop. De andere exemplaren werden nog altijd door een verbrandingsmotor aangedreven.
  • Ferrari bereidt zich voor om over twee jaar zijn eerste volledig elektrisch model op de markt te brengen. De elektrische bolides zullen wellicht worden uitgerust met een akoestisch systeem dat de wagens moet helpen het kenmerkende geluid van het Italiaanse merk te produceren.

Ook dat nog: Het bedrijf kondigde aan dat elke werknemer op een prestatiebonus van maximaal 13.500 euro zal kunnen rekenen, tegenover 12.000 euro vorig jaar.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.