Tesla gaat meer voertuigen produceren in Shanghai: autofabrikant vecht prijzenoorlog uit met Chinese consumenten

Tesla gaat meer voertuigen produceren in Shanghai: autofabrikant vecht prijzenoorlog uit met Chinese consumenten
Autofabrikant Tesla is van plan om de productie in zijn fabriek in Shanghai de komende twee maanden terug op te voeren. (Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images)

Autofabrikant Tesla is van plan om de productie in zijn fabriek in Shanghai de komende twee maanden terug op te voeren. Op deze manier wil het bedrijf voldoen aan de gestegen vraag die wordt aangewakkerd door de agressieve prijsverlagingen van begin januari.

Tesla

Waarom is dit belangrijk?

In december was Tesla genoodzaakt om de productie in zijn fabriek in Shanghai te verlagen. De oorzaak was de flink gedaalde vraag naar elektrische voertuigen op de Chinese markt, als gevolg van het schrappen van een belangrijk subsidieprogramma voor consumenten.

De essentie: Tesla is van plan om in februari en maart wekelijks gemiddeld bijna 20.000 voertuigen te gaan produceren in zijn fabriek in Shanghai, zo blijkt uit een interne memo in handen van Reuters.

  • Dat productieniveau zou de output van de fabriek op ongeveer het niveau van september vorig jaar brengen, toen het 82.088 Model 3 en Model Y auto’s produceerde, volgens gegevens van China Passenger Car Association.
  • Eerder in december had de fabriek in Shanghai nog de productie met ongeveer een derde verlaagd en de vakantieperiodes van werknemers verlengd, om zo het overschot aan voertuigen weg te werken dat was ontstaan als gevolg van de prijzenoorlog die is uitgebroken op de Chinese markt van elektrische voertuigen.
  • Die kwam er nadat Beijing in december een einde maakte aan een subsidieprogramma voor autokopers. Het programma was een belangrijke stimulans voor consumenten om voor een EV te kiezen.
  • Tesla en zijn Chinese rivalen hadden geen andere keuze dan de impact van deze beslissing op te vangen in de vorm van prijs– en productieverlagingen, waardoor de vraag naar EV’s in januari terug steeg.
  • De prijsverlagingen van Tesla liepen in sommige gevallen op tot ruim 24 procent in vergelijking met september. 

Consumenten voelen zich bedrogen

  • Maar de kortingen die begin deze maand werden geïntroduceerd vielen niet bij iedereen in de smaak: honderden Chinese Tesla-eigenaars verzamelden zich deze maand uit protest bij verschillende showrooms en distributiecentra. De demonstranten voelden zich bedrogen, omdat ze dankzij een gebrek aan communicatie van Tesla teveel hebben betaald voor hun EV.
  • Veel consumenten hadden namelijk niet verwacht dat de fabrikant zijn prijzen zo abrupt en ver zou gaan verlagen in het nieuwe jaar.

(kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.