Spotify heeft ruim 200 miljoen betalende abonnees, maar lijdt nog steeds miljoenen euro’s verlies

Het Zweedse muziekstreamingbedrijf Spotify onder leiding van Daniel Ek heeft 2022 afgesloten met ruim 205 miljoen betalende abonnees, een stijging van 14 procent in vergelijking met januari vorig jaar, meldt het bedrijf op dinsdag. Het totale aantal maandelijks actieve gebruikers is daarnaast gestegen naar 489 miljoen, wat de verwachtingen van het bedrijf ruim overtreft.

De essentie: Spotify maakte het nieuws dinsdag bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

  • Ondanks het gestegen aantal gebruikers draait Spotify nog steeds verlies. Het bedrijf realiseerde afgelopen kwartaal een omzet van 3,2 miljard euro, maar maakte daarbij 231 miljoen euro verlies. Spotify is er sinds zijn oprichting in 2006 nog niet in geslaagd een vol jaar winstgevend te zijn.
  • Het bedrijf heeft het afgelopen jaar veel geld geïnvesteerd in podcasts en luisterboeken. Ook draagt de muziekdienst ruim 70 procent van zijn omzet af aan platenmaatschappijen in de vorm van royalty’s.
  • CEO Daniel Ek gaf bij de bekendmaking toe dat het bedrijf teveel focus heeft gelegd op het produceren van luisterboeken en podcasts. “Achteraf gezien heb ik me een beetje laten meeslepen en te veel geïnvesteerd in verhouding tot de onzekerheid die ik in de markt zag”, zei Ek.
  • Ek beloofde dat Spotify in 2023 de uitgaven over de hele linie zal beteugelen en zich zal richten op “het stimuleren van efficiëntie”. Hij merkte op dat de recente ontslagen die vorige week ongeveer 600 medewerkers troffen, deel uitmaakten van de efficiëntie push. 
  • Begin vorig jaar werd gemeld dat het bedrijf al meer dan 1 miljard dollar had uitgegeven aan podcasts alleen, inclusief de deal die Joe Rogan naar het platform bracht, die naar verluidt meer dan 200 miljoen dollar bedroeg.

Prijsverhoging: Om toch winstgevend te worden denkt het bedrijf aan het verhogen van de abonnementsprijzen, in navolging van concurrenten Apple Music en Amazon Music. Ek zei eerder al onderzoek te doen naar een eventuele prijsverhoging. Wel zag het bedrijf de omzet uit reclame afgelopen kwartaal met 14 procent stijgen.

Meer