In het Verenigd Koninkrijk heeft nu ook het Royal Opera House zijn banden met het olieconcern British Petroleum (BP) verbroken. De beslissing volgt op protesten van een aantal milieugroepen over de financiering van diverse kunstinstellingen door de onderneming. Het Royal Opera House is daarmee, na onder meer de National Portrait Gallery en de Royal Shakespeare Company, een volgende Britse culturele instelling die het bedrijf de rug toekeert.
Ook Britse Royal Opera House stopt sponsoring door vervuilende industrieën
Waarom is dit belangrijk?
Culturele instellingen worden in het Verenigd Koninkrijk al geruime tijd onder druk gezet om hun commerciële samenwerking met vertegenwoordigers van vervuilende industrieën stop te zetten. Critici zijn immers van mening dat deze ondernemingen van de collaboratie gebruik willen maken om hun blazoen op te poetsen.Gecontesteerde samenwerking: Na drieëndertig jaar is er een einde gekomen aan de commerciële samenwerking tussen British Petroleum en het Royal Opera House.
- Het olieconcern was bij het Royal Opera House de sponsor van het project BP Big Screens, dat opera en ballet aan het publiek voorstelde aan Trafalgar Square in Londen en andere locaties over het hele grondgebied van het Verenigd Koninkrijk.
- De milieugroep Culture Unstained, die al langer ijverde voor de stopzetting van de sponso
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.