Ondanks crisissfeer recordwinsten voor grote Duitse bedrijven

Ondanks crisissfeer recordwinsten voor grote Duitse bedrijven
Volkswagen. – Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty Images

De grote Duitse bedrijven hebben dit jaar in het algemeen goed geboerd. Slechts één grote uitschieter vertroebelt het beeld. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Ernst & Young (EY), gebaseerd op een analyse van de omzetten van de honderd grootste Duitse bedrijven over de eerste negen maanden van dit jaar.

De gezamenlijke inkomsten van de honderd grootste Duitse bedrijven lieten daarbij tegenover dezelfde periode vorig jaar een groei met 30 procent optekenen. Hierdoor werd een recordomzet van 1,8 biljoen euro gemeld. De onderzoekers wijzen erop dat een groot deel van de gestegen energiekosten, dankzij hogere tarieven, door de bedrijven aan de klanten konden worden doorberekend.

Waarom is dit belangrijk?

Het rapport van Ernst & Young toonde dat drieënnegentig van de honderd grootste Duitse bedrijven tijdens de eerste negen maanden van dit jaar hun omzet konden verhogen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Helemaal bovenaan staat gasimporteur Uniper - die van de aanzienlijk hogere prijzen op de markt kon profiteren - met 213 miljard euro inkomsten. Uniper gaat in de rangschikking de Duitse autobouwers Volkswagen, Mercedes en BMW vooraf.

Algemeen goede cijfers: Hoewel er in het algemeen rekening moest worden gehouden met moeilijke economische omstandigheden, bleken vijfendertig bedrijven hun winstmarges te hebben kunnen opvoeren, terwijl vijfenzestig ondernemingen een inkrimping dienden te melden.

  • De onderzochte bedrijven boekten tijdens de eerste negen maanden een gezamenlijke bedrijfswinst (ebit) van 100 miljard euro. Dat betekende een daling met 16 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
    • In deze negatieve tendens zit echter ook het recordverlies van 45 miljard euro dat Uniper de eerste drie kwartalen van dit jaar heeft moeten registreren.
    • Wanneer met Uniper geen rekening wordt gehouden, konden de negenennegentig resterende ondernemingen hun winstmarges op ongeveer 9 procent vasthouden.
      • Daarbij kon een recordwinst van 145 miljard euro worden gemeld. Dat betekende een stijging met 22 procent tegenover de eerste negen maanden van vorig jaar.

Bijzonder goede prestaties autosector: Vooral de Duitse autosector kon goede operationele prestaties melden.

  • Volkswagen eindigde met een operationele winst van 17 miljard euro op de eerste plaats. Tegenover de eerste negen maanden van vorig jaar kon de autogroep een winstgroei met 23 procent melden.
  • Mercedes-Benz volgde op de tweede plaats met een winst van 15 miljard euro. Het concern kon daarbij een stijging met 26 procent bekend maken.
  • Rederij Hapag-Lloyd eiste met een winst van 14 miljard euro de derde plaats op. De winst van de rederij kende, dankzij hoge vrachttarieven, meer dan een verdubbeling. Verder volgen Telekom (12 miljard euro) en BMW (10 miljard euro).
  • Vaccinfabrikant Biontech, die met een omzet van 9 miljard euro op de zesde plaats volgde, kon een winstmarge van 72 procent melden. Geen enkele andere grote Duitse onderneming kon een dergelijke marge realiseren. Hapag-Lloyd volgde op de tweede plaats met 53 procent.

Bijkomende tewerkstelling: Het rapport merkt tenslotte nog op dat bijna driekwart van de onderzochte bedrijven tijdens de eerste negen maanden van dit jaar bijkomende arbeidsplaatsen heeft gecreëerd.

  • In totaal stelden de honderd grootste ondernemingen van Duitsland op het einde van het derde kwartaal van dit jaar 4,35 miljoen mensen tewerk. Dat betekende een stijging met 2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
    • De tewerkstelling bleef daarmee nog iets onder de piek van 4,36 miljoen arbeidsplaatsen die drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, werd opgetekend.
    • Volkswagen blijft de grootste werkgever van het land, gevolgd door Deutsche Post, Fresenius en Siemens. 

(lb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.