Hoe Musk de ruiten van Tesla insmijt, een jammerlijk verlies voor de hele wereld

‘Vertrouwen komt te voet maar gaat te paard’, luidt de uitdrukking. Het jaren lang opgebouwde imago van Tesla en Elon Musk krijgt sinds zijn aankoop van Twitter forse klappen. Dat is jammer en voor niets nodig. ‘Schoenmaker blijf bij je leest’, is een andere uitdrukking. Voor Tesla was dit alvast beter geweest.

Musk maakt er een boeltje van. Het is absoluut zo dat Twitter nog nooit zo ïnnovatief was. Twitter stond 10 jaar stil en vandaag is dit met voorsprong het meest dynamische contentplatform waar de éne innovatie na de andere volgt. Recent gaf Elon nog het startschot voor het uitbreiden van de content van 280 naar 4000 tekens. Maar de prijs die hij betaalt om ook de sheriff te zijn van dit mediamonster, waar miljoenen gebruikers dagelijks hun meningen spuwen, begint nu al te wegen. De tekenen zijn echt slecht, vooral voor zijn automerk Tesla.

De beurskoers keldert

Natuurlijk was het aandeel overgewaardeerd, maar het feit dat Musk ondertussen al meer dan 40
miljard dollar aan aandelen heeft verkocht om zijn slechte aankoop van Twitter te financieren heeft
hier ook substantieel toe bijgedragen.

Als je dit dan vergelijkt met andere autobouwers zie je toch dat zijn aandeel veel van zijn pluimen heeft verloren in 2022.

Tesla begint marktaandelen te verliezen

Het is logisch dat Tesla de markt voor elektrische voertuigen niet kon blijven beheersen. Maar het doet toch pijn als je dit ziet. Dit gezegd zijnde is het wel zo dat er geen bedrijf zo kostenefficiënt elektrische wagens kan maken als Tesla. Dit belet niet dat de rest van de industrie zich aan het heruitvinden is. Daarom is de aandacht van de grote baas meer dan ooit nodig. Maar die houdt zich vandaag liever bezig met ‘de blauwe vogel’.

De #neverTesla beweging

Dit is nog veel gevaarlijker. Heel wat eigenaars of potentiële eigenaars vergeven hem niet langer de
uiterst controversiële standpunten die hij inneemt over politiek of over de gezondheidszorg. Zijn
persoonlijke aanval op Antoni Fauci was voor velen de druppel te veel.

Er bestaat dan ook een #never Tesla beweging die elke dag groeit. Dat is echt het allerslechtste wat
een merk kan overkomen.

De meest onheilspellende statistiek

Dit uit zich in de volgende cruciale statistiek, met name de intentie van bestaande eigenaars om
terug een Tesla te kopen. Deze heeft altijd rond de 70% heraankoopintentie gezeten. Sinds enkele
maanden begint die te zakken naar 60% en is die zelfs lager dan voor andere automerken die rond de 65% draaien.

Wat vooral jammer is, blijft dat heel wat sectoren nood hebben aan disruptie, zoals de energiesector en de luchtvaartsector. Iets waarin Musk een meester in is. De man heeft unieke kwaliteiten om de wereld naar netto zero te brengen, maar past die nu toe op een business waar hij tot zijn schade en schande zal ondervinden dat er geen echt businessmodel achter zit.

Maar Musk is op een missie en denkt dat hij van Twitter het ultieme democratische forum kan maken, waar elke mening telt. Alleen zal hij nooit consequent kunnen zijn. Hij kan zich uitleven in het Westen waar vrijheid van meningsuiting heilig is. In Azië en het Midden-Oosten gaat deze vlieger niet op. Voor Tesla zou het zelfs levensbedreigend zijn indien hij kritiek op China zou toelaten of uiten. Niet minder dan een kwart van de omzet van zijn automerk komt uit het Rijk van het Midden. Het blijft jammer dat hij zijn tomeloze energie inzet in een niet te winnen ideologische missie.


Xavier Verellen is auteur en ondernemer (www.qelviq.com)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.