De inspanningen die de autosector momenteel doet om de emissies van broeikasgassen te verminderen, zullen niet volstaan om de doelstellingen van de Klimaatakkoorden van Parijs te halen. Dat staat in een rapport van consulent Capgemini, gebaseerd op een enquête bij 1.080 executives uit de autosector en diens voorraadketen.
Opgemerkt wordt dat een aantal recente uitdagingen, zoals de aanhoudende chiptekorten en problemen met de toeleveringsketen, de bedrijven uit de autosector heeft gedwongen hun prioriteiten bij te stellen.
Daling
De onderzoekers zeggen daarbij te hebben moeten vaststellen dat de investeringen in duurzaamheid afnemen. Drie jaar geleden vertegenwoordigden die activiteiten nog 1,22 procent van de jaaromzet, maar dat volume is nu tot 0,85 procent gedaald.
Verwacht wordt dat dit niveau de volgende periode een status-quo zal kennen, waarbij een cijfer van 0,86 procent zou worden genoteerd. Bij de leveranciers loopt dat cijfer weliswaar op tot 0,93 procent, maar bij de autoconstructeurs wordt een niveau van 0,79 procent naar voren geschoven.
“Richtlijnen zoals de Europese Green Deal en de Klimaatakkoorden van Parijs zetten de autosector ertoe aan duurzamere oplossingen na te streven om de koolstofneutrale doelstellingen te halen”, wordt in het rapport aangevoerd. “Daarbij werkt 70 procent aan de inkrimping van de emissies in de hele waardeketen.”
De onderzoekers stellen dat 64 procent van de bedrijven verwacht tegen het einde van volgend decennium zijn emissies te hebben kunnen terugschroeven. Bovendien zou 57 procent daarbij verder gaan dan de ambities die algemeen op het gebied van klimaatverandering naar voren worden geschoven.
Wagenpark
Wel wordt opgemerkt dat de sector de voorbije vier jaar de uitstoot van broeikasgassen met slechts 5 procent heeft teruggebracht, terwijl voor het eind van dit decennium een verdere reductie van 19 procent wordt verwacht.
Minder dan 10 procent denkt aan een reductie met 35 procent. Tegelijkertijd denkt deze groep als rechtstreeks resultaat van zijn initiatieven op het gebied van duurzaamheid zijn operationele efficiëntie met 22 procent te kunnen verbeteren. Over de hele sector wordt een cijfer van 16 procent naar voren geschoven.
“Het huidige tempo zal de sector niet in staat stellen om tegen het midden van deze eeuw klimaatneutraal, zoals de Klimaatakkoorden van Parijs vooropstellen, te functioneren”, waarschuwt Capgemini.
Wel wordt vastgesteld dat de bedrijven zich op het gebied van duurzaamheid vooral op de reductie van emissies richten en daarbij vooral op initiatieven waarop ze een directe controle en invloed, zoals de overstap naar een uitstootvrij wagenpark, toespitsen.
Initiatieven voor een duurzame toeleveringsketen worden door 57 procent van de respondenten vernoemd, tegenover 42 procent drie jaar geleden. Een verantwoorde aankoop van metaalvoorraden is tijdens diezelfde periode van 33 procent naar 44 procent gestegen.
(as)