De grote autoconstructeurs volgen met een wantrouwig oog de prijsontwikkelingen op de energiemarkten. Hoge prijzen en een mogelijke schaarste kunnen immers een grote impact op hun productie hebben. Daarbij blijken vooral de kleinere toeleveranciers tot probleemsituaties te leiden. De constructeurs worden massaal door de leveranciers benaderd om de lopende contracten aan te passen.
Indien er geen oplossingen worden gevonden, zouden een aantal van deze onderaannemers in zware problemen kunnen komen, waardoor ook de productie bij de autobouwers zelf in het gedrang zou kunnen komen.
Contractvoorwaarden
“Grote autobouwers zoals BMW, Volkswagen of Mercedes-Benz hebben hun toekomstige energievoorziening veiliggesteld, maar dat geldt niet noodzakelijk voor hun netwerken van tientallen leveranciers”, merkt het persbureau Reuters op.
Indien die onderaannemers zouden wegvallen omdat ze de volgende winter hun oplopende energierekeningen niet meer kunnen betalen, zouden ook de productielijnen van de autofabrikanten kunnen stilvallen. Steeds meer leveranciers proberen bij de autobouwers dan ook betere contractvoorwaarden te bedingen, zodat ze zelf de duurdere energie zouden kunnen betalen.
“We moeten vermijden dat de productieketen zou stilvallen omdat een van de leveranciers van onderdelen zijn activiteiten heeft moeten staken omdat hij zijn energiefactuur niet meer kan betalen”, erkende Geng Wu, aankoopverantwoordelijke bij de VW Group. “Op dat ogenblik dreigt iedereen in problemen terecht te komen.”
Een aantal leveranciers van de autosector zeggen met een vertienvoudiging van de energiekosten rekening te moeten houden. “Er worden dan ook pogingen ondernomen om de contracten met de autosector aan te passen”, beklemtoont Christian Hofmann, verkoopdirecteur bij Kron Solingen, een bedrijf dat metalen en plastic onderdelen voor de autosector en voor elektronicafabrikanten vervaardigt.
“We vragen de autobouwers ons te helpen met de oplopende kosten voor grondstoffen. Maar nog veel problematischer zijn de energiekosten. Indien de klanten niet bereid zijn tussen te komen, zullen wij de activiteiten niet verder kunnen zetten. In dat geval zullen wij genoodzaakt zijn de contracten zelf op te zeggen.”
Hoffman merkt daarbij op dat het bedrijf inmiddels de energiekost van elk individueel product berekent om tijdens onderhandelingen met de autobouwer in te zetten. Tegelijkertijd onderzoekt Kron Solingen op welke manier de productie met een lager energieverbruik op peil gehouden kan worden.
De contracten in de toeleveringsketen van de Duitse automobielsector bevatten vaak clausules waarbij de prijzen worden aangepast aan de kosten van de grondstoffen, maar voor energie zijn dergelijke afspraken veel minder evident.
“Deze kosten kunnen veel moeilijker worden berekend en dit zou bovendien vereisen dat leveranciers belangrijke informatie zouden vrijgeven over hun marges, het productieproces en de energiecontracten”, merkt Reuters op.
“Maar ook dat zou vele kleine leveranciers niet echt kunnen helpen”, zegt Max Schumacher, directeur van het Bundesverband der Deutschen Gießerei-Industrie (BDI). “Deze ondernemingen hebben immers vaak onvoldoende financiële reserves om over een periode van vier tot vijf maanden hun energierekeningen te kunnen blijven betalen, de wachttijd die mogelijk is vooraleer hun klanten eindelijk hun facturen betalen.”
Nieuwe tests
De autofabrikanten en hun belangrijkste leveranciers hebben wel een grotere ruimte om de gestegen kosten op te vangen. Vaak kan die meerprijs ook aan de klant worden doorgerekend. Een aantal bedrijven hebben aangekondigd zich mogelijk te zullen bevoorraden bij leveranciers in andere landen, waar de energievoorziening een stabieler karakter vertoont.
“Overschakelen op een nieuwe leverancier is echter ook niet eenvoudig”, zegt Mauricio Morales, inkoopdirecteur bij Würth Industrie Service, wereldwijd een van de grootste leveranciers van schroeven, moeren en bouten aan autofabrikanten.
“In deze sector duurt het vaak minstens zes maanden vooraleer een nieuwe leverancier kan worden ingeschakeld. Zelfs bij de introductie van een nieuwe schroef moesten autofabrikanten vaak nieuwe crashtest organiseren, zodat de kwaliteit van het onderdeel kan worden gegarandeerd.”
Ook het bedrijf Van Roll, een groot producent van thermische bescherming voor batterijen, zegt met diverse autofabrikanten nieuwe voorwaarden te hebben kunnen afspreken. “Autofabrikanten waren in het verleden zelden bereid om afspraken over energiekosten in hun contracten op te nemen”, merkt Christian Hennerkes, topman van Von Roll op.
“Maar dat wordt nu wel anders, al is dat vaak slechts voor een beperkte periode. Het is immers ook niet in hun belang dat hun netwerk van leveranciers instort.”
(evb)