Het Franse zuivel- en voedingsmiddelenbedrijf Danone heeft vrijdag aangekondigd dat het de Russisch markt zal verlaten. In een persbericht laten de Fransen weten dat ze de controle over hun activiteiten in Rusland overdragen aan een nog niet bij naam genoemde entiteit.
Bijna acht maanden na de grootschalige inval van Rusland in Oekraïne, zegt het Franse bedrijf dat het “een proces in gang gaat zetten”, om de daadwerkelijke controle van zijn activiteiten in Rusland over te dragen. Het gaat daarbij om 14 fabrieken en 7.200 werknemers. Daarmee is Danone het grootste zuivelbedrijf in Rusland. “Dit is de beste optie om de continuïteit van de lokale activiteiten op lange termijn te waarborgen”, aldus een verklaring van de fabrikant.
Het bedrijf zegt te verwachten dat de exit uit het land zal leiden tot een afschrijving die kan oplopen tot ruim 1 miljard euro. Daar voegde het aan toe dat de Russische activiteiten dit jaar goed waren voor 5 procent van de netto-omzet.
Het blijft momenteel nog onduidelijk wie het bedrijf zal overnemen. De stap betekent daarnaast geen volledige terugtrekking uit Rusland, Danone zal in het land essentiële producten zoals babyvoeding blijven verkopen.
Internationale druk op Danone
Net als andere bedrijven stond de Franse fabrikant de afgelopen maanden onder flinke druk van consumenten en activisten om Rusland te verlaten. CEO Antoine de Saint-Affrique zei vlak na de invasie dat het bedrijf echter een belangrijke verantwoordelijkheid droeg over de “mensen die wij voeden en afhankelijk van ons zijn”.
Zijn standpunt lijkt de afgelopen maanden echter te zijn veranderd, naarmate de bedrijfsvlucht uit Rusland toenam en het moeilijker werd om in het land te functioneren, dankzij het brede westerse sanctiepakket.
Uittocht uit Rusland
Danone voegt zich nu bij verschillende andere multinationale voedsel- en drankbedrijven die Rusland hebben verlaten of hun activiteiten in het land hebben moeten terugschroeven, vanwege de vele sancties tegen het land. Vorige maand stopte PepsiCo met de productie van verschillende frisdranken in Rusland, waaronder Pepsi-Cola, Mountain Dew en 7Up.
En eind maart maakte het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé bekend dat het zich deels terugtrekt uit Rusland. Het bedrijf levert enkel nog essentiële producten, waaronder babyvoeding. Andere grote voedingsmerken zoals McDonald’s en Starbucks hebben Rusland volledig verlaten nadat ze al hun vestigingen in het land hebben gesloten.
Deze week maakte de Japanse autobouwer Nissan bekend zijn Russische activiteiten te verkopen voor één euro. Het bedrijf lijdt daarmee een verlies van zo’n 687 miljoen dollar.
(ns)